25.4 C
Athens
Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣΕκλεκτά ελληνικά προϊόντα ταξιδεύουν καθημερινά σε όλο τον πλανήτη

Εκλεκτά ελληνικά προϊόντα ταξιδεύουν καθημερινά σε όλο τον πλανήτη

Ελαιόλαδο, φρούτα, βαμβάκι, ελιές, τυριά, κρασί και  μέλι είναι ορισμένα μόνο από τα εκλεκτά ελληνικά προϊόντα, τα οποία ταξιδεύουν καθημερινά σε όλο τον πλανήτη, από την Αμερική μέχρι την Άπω Ανατολή.

Η ανακατάταξη του εξαγωγικού χάρτη είναι το χαρακτηριστικό της φετινής χρονιάς, με τα ελληνικά προϊόντα να απορροφώνται πλέον στο μεγαλύτερο ποσοστό τους από χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής.

Τα αγροτικά προϊόντα καλύπτουν πάνω από το 17% των εξαγωγών της χώρας δίνοντας ανάσα στο αγροτικό εμπορικό έλλειμμα, καθώς το περιορίζουν κατά τα 2/3 ή λίγο πάνω από 1 δισ. ευρώ έναντι 3 δισ. ευρώ στην αρχή της οικονομικής κρίσης. 

Ο πρωτογενής τομέας έχει υψηλή συμμετοχή στη διαμόρφωση της ανάπτυξης στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο πρωτογενής τομέας καλύπτει περίπου το 3% του ελληνικού ΑΕΠ –ποσοστό διπλάσιο από το 1,5% του ΑΕΠ στην ΕΕ-27. Δεν πρέπει να παραβλεφθεί και η υψηλή συμμετοχή του αγροτικού κλάδου στην απασχόληση με  ποσοστό πάνω από 12% έναντι μόλις 5% στην ΕΕ-27.  

Περίπου το 1 στα 3 από τα πρώτα 100 εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα προέρχονται από τον πρωτογενή τομέα παραγωγής. Μεταξύ αυτών είναι τα ψάρια, τα φρούτα, τα τυριά, το βαμβάκι, το παρθένο ελαιόλαδο. Τα ελληνικά προϊόντα κοσμούν τις μεγάλες «μπουτίκ» εδεσμάτων της υφηλίου. Το ελληνικό λάδι πωλείται σε διπλανά ράφια με ακριβά καλλυντικά. Το ελληνικό μέλι είναι ένα από τα πιο δημοφιλή γαμήλια δώρα στην Ιαπωνία. 

Η Ελλάδα πρωτοστατεί στον εξαγωγικό τομέα, καθώς κερδίζει συνεχώς καταναλωτές ανά τον κόσμο, οι οποίοι στρέφονται στα τοπικά προϊόντα. Οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την ΕΕ-27 εμφανίζουν σημαντική αύξηση 14,5%. Μεγάλη αύξηση καταγράφουν και οι εξαγωγές προς τη Β. Αμερική κατά 45,8%. Μεταβολές, οι οποίες αποτυπώνονται ως αλλαγή σκυτάλης στην πρώτη θέση της κατάταξης ως προς τους κύριους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών, με την Ιταλία να προσπερνάει πλέον την Τουρκία, η οποία αποτελούσε το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών από τις αρχές του 2013. Τις δύο αυτές χώρες ακολουθούν κατά σειρά η Γερμανία, η Κύπρος, η Βουλγαρία, στην 6η θέση ανεβαίνουν οι ΗΠΑ (από τη 10η θέση) και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αίγυπτος, η Ισπανία και ο Λίβανος. 

Στον εξαγωγικό χάρτη της Ελλάδας έχουν προστεθεί νέοι προορισμοί, όπως: Νησιά Φώκλαντ (65η θέση), Νησιά Μάρσαλ (66η), Αντίγκουα (81η), Μπαχάμες (82η), Βιετνάμ (87η), Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι (89η), Ομάν (92η), Αζερμπαϊτζάν (93η), Δημοκρατία Κονγκό (94η), Συρία (95η), Ανγκόλα (97η) και Σρι Λάνκα (98η). 

Η Ελλάδα διαθέτει περισσότερα από 100 προϊόντα ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης)  και ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ενδειξη). Κατέχει δε παγκόσμια πρωτιά στις εξαγωγές ιχθυοκαλλιέργειας, την τρίτη θέση  παγκοσμίως στην παραγωγή ελιάς, ελαιολάδου, ακτινιδίων και κρόκου, τη 15η θέση στις εξαγωγές τυροκομικών, ενώ είναι στο «TOP 10» των χωρών με παραγωγή και εξαγωγές βαμβακιού. 

Τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα συνεχίζουν να αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία εξαγομένων προϊόντων στην Ελλάδα. Οι εξαγωγές έφθασαν στα 4,59 δισ. ευρώ το 2014, καλύπτοντας περίπου το 28% του συνόλου των εξαγωγών (πλην πετρελαιοειδών). 

Οι συνολικές ελληνικές εξαγωγές προϊόντων διπλασιάστηκαν την τελευταία δεκαετία. Γεγονός, το οποίο αναδεικνύει τις αυξημένες ανάγκες ρευστότητας της αγοράς και μάλιστα μέσα στην οικονομική κρίση. 

Από το 2013, μέσω της Συμβολαιακής Γεωργίας, η Τράπεζα Πειραιώς έπαιξε ενεργό ρόλο τόσο για τη χρηματοδότηση των αγροτών όσο και των επιχειρήσεων. Μετά την επιβολή των capital controls παρείχε αμέσως στους αγρότες τη δυνατότητα πληρωμής των εργατών γης, με την πληρωμή του εργόσημου μέσω της «ειδικής κάρτας».

Η παραγωγή προϊόντων καλύτερης ποιότητας μπορεί να επιτευχθεί όταν ο παραγωγός έχει εξασφαλίσει την αναγκαία ρευστότητα οπότε και μπορεί να ασχοληθεί απερίσπαστα με τη βελτίωση της παραγωγής του, αλλά και όταν η επιχείρηση έχει καλύψει τα αναγκαία λειτουργικά κεφάλαια. 

Οι εταιρείες που ωφελήθηκαν από το πρόγραμμα Συμβολαιακής Γεωργίας

ΒΙΟΛΑΡ

Το βαμβάκι είναι εξαγώγιμο προϊόν υψηλής ποιότητας και χωρίς προβλήματα διάθεσης. Ο πρόεδρος της ΒΙΟΛΑΡ ΑΕ, κ. Βασίλειος Μάρκος χαρακτηρίζει τη βαμβακοκαλλιέργεια ως «Δυναμική καλλιέργεια με υψηλή προστιθέμενη αξία».

Η εταιρεία ΒΙΟΛΑΡ, από τους παλαιότερους και μεγαλύτερους εκκοκκιστές βάμβακος, εξάγει σήμερα τα προϊόντα της σε περισσότερες από 10 χώρες σε Ευρώπη, Αφρική και Ασία. Ο κ. Μάρκου εκτιμά ότι η μακρά περίοδος συρρίκνωσης και εξυγίανσης «βαίνει προς το τέλος. Στα επόμενα χρόνια θα οδεύσουμε με υγιείς και ισχυρές επιχειρήσεις. Ο κλάδος δεν θα έχει αυξητικές τάσεις δυναμικότητας, είναι επαρκής. Θα προχωρήσουμε σε εκσυγχρονισμούς».

Οι θετικές προοπτικές του κλάδου απαιτούν και τη δημιουργία ενός σταθερού και ήρεμου περιβάλλοντος. Για τον λόγο αυτό η εταιρεία Μάρκου συμμετέχει στο πρόγραμμα. «Είναι ένας υγιής, αυτοεξυπηρετούμενος τρόπος χρηματοδότησης και λειτουργίας των επιχειρήσεων».

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Η εταιρεία Παπαδημητρίου έχει παρουσία στην ελληνική αγορά από το 1939. Περίπου 1.200 παραγωγοί από την Μεσσηνία, την Ηλεία, την Κόρινθο και την Ζάκυνθο προμηθεύουν κάθε χρόνο την εταιρεία με 3.000 έως 4.000 τόνους κορινθιακής σταφίδας. Το 10% της ποσότητας χρησιμοποιείται για την παραγωγή του βαλσάμικου και το υπόλοιπο 90% καταναλώνεται κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά. 

Οι εξαγωγές της μεσσηνιακής εταιρείας «Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ» αντιπροσωπεύουν το 78% του συνολικού τζίρου της. Οι σάλτσες βαλσαμικού στο σύνολο των εξαγωγών της καλύπτουν το 60% των επώνυμων προϊόντων. 

«Φιλοσοφία μας είναι η δημιουργία καινοτόμων προϊόντων υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών, βασισμένα στη μεσογειακή διατροφή» επισημαίνει ο κ. Χρήστος Παπαδημητρίου, η τρίτη γενιά της οικογένειας προσθέτοντας ότι «Προς τον εκσυγχρονισμό της καλλιέργειας λειτουργεί και το πρόγραμμα Συμβολαιακής Γεωργίας της Τράπεζας Πειραιώς. Για τον κ. Παπαδημητρίου το Πρόγραμμα «θα συμβάλει στην εξομάλυνση εμπορίου» και καταλήγει «Αυτός είναι ο βασικότερος λόγος ένταξής μας».

ΝΟΜΙΚΟΣ ΚΩΠΑΙΣ

Σχεδόν 300.000 τόνοι τομάτας, το 60% της ελληνικής παραγωγής της βιομηχανικής τομάτας, παράγονται στα δυο εργοστάσια της εταιρείας «Νομικός Κωπαίς ΑΕ», στον Αλίαρτο και στο Δομοκό. 

«Το 80% της συνολικής παραγωγής των 100.000 τόνων από τα τοματοειδή που παράγει η εταιρεία εξάγεται στην Ευρώπη και στον Αραβικό Κόλπο» επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Πέτρος Νομικός. Σήμερα, η επιχείρηση προμηθεύεται την πρώτη ύλη από 600 αγρότες ως επί το πλείστον με μικρές καλλιέργειες στους νομούς Βοιωτίας, Μαγνησίας, Λαμίας, Καρδίτσας, Φθιώτιδας και Λάρισας.

«Οι ανάγκες κίνησης στο χωράφι είναι πολύ αυξημένες σε ένα προϊόν, όπως η τομάτα» επισημαίνει ο κ. Νομικός, για να διευκρινίσει ότι αυτός ήταν και ο κυριότερος λόγος, για τον οποίο η εταιρεία εντάχθηκε στο πρόγραμμα Συμβολαιακής Γεωργίας. «Το πρόβλημα χρηματοδότησης των παραγωγών έπρεπε να μηδενιστεί, ώστε να μπορέσουν να αναπτυχθούν κυρίως ως προς την ποσότητα για να τροφοδοτήσουν την παραγωγή τομάτας» προσθέτει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και καταλήγει πως οι εξαγωγές της επιχείρησης επεκτείνονται και στο food service, την απευθείας πώληση των τοματοειδών σε πιτσαρίες, ξενοδοχεία και χονδρέμπορους άλλων χωρών.

ΠΑΝΑΙΓΙΑΛΕΙΟΣ 

Τα οφέλη της υπερτροφής, της μαύρης σταφίδας με την εξαγωγική δυναμική, έχει εντοπίσει η Παναιγιάλειος Ενωση Συνεταιρισμών, η οποία συγκεντρώνει περίπου το 60-65% της συνολικής παραγόμενης ποσότητας στην Ελλάδα, κατά προσέγγιση 17.000 τόνους. Από αυτούς εξάγει πάνω από το 95% σε Αγγλία, Ευρωπαϊκή Ένωση, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Κίνα και Αυστραλία, ενώ σχεδόν το 3% το διοχετεύει εγχώρια.

Η εξαγωγική δραστηριότητα του Συνεταιρισμού έχει αυξήσει τις ανάγκες ρευστότητας, οι οποίες τελικά καλύπτονται από το πρόγραμμα Συμβολαιακής Γεωργίας. «Στόχος μας ήταν και παραμένει να ενταχθούν όλοι οι παραγωγοί στο πρόγραμμα, καθώς όλοι έχουν αυξημένες ανάγκες», τόνισε o πρόεδρος της Ένωσης, Αθανάσιος Σωτηρόπουλος, για να συμπληρώσει ότι το πρόγραμμα βοηθάει, αλλά πρέπει να επεκταθεί.

Ο σταφιδοπαραγωγός μέσω της ειδικής πιστωτικής κάρτας που παρέχει το πρόγραμμα έχει ρευστό, με ευνοϊκό επιτόκιο που «τρέχει» μόνο για την καλλιεργητική περίοδο και για όσα από τα χρήματα χρησιμοποιεί. Με τον τρόπο αυτό καλύπτει το κόστος παραγωγής, από την αγορά των αγροτικών εφοδίων, πετυχαίνοντας χαμηλότερες τιμές, μέχρι ακόμη και την ενέργεια και τα εργατικά. Υπενθυμίζεται πως το πρόγραμμα καλύπτει όλη την παραγωγική, εφοδιαστική και μεταποιητική αλυσίδα του προϊόντος. 

ΠΕΤΤΑΣ 

Περισσότεροι από 25.000 Ελληνες αγρότες έχουν αλλάξει τα δεδομένα στον ενεργειακό και αγροτικό χάρτη της χώρας, καθώς έχουν στραφεί στην καλλιέργεια του ηλίανθου και της ελαιοκράμβης, δημιουργώντας άλλη μια ευκαιρία για την τόνωση των εξαγωγών και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Το 2013 ξεκινήσαμε με 1.300 παραγωγούς μας ενημερώνει από την εταιρεία «Π. Ν. Πέττας ΑΒΕΕ» ο κ. Δημήτρης Νταντούλας προσθέτοντας ότι μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί πάνω από 2.800 –σχεδόν το 70% των προμηθευτών μας, οι οποίοι μας δίνουν 45.000 μ 55.000 τόνους ηλίανθο κάθε χρόνο.

«Ενταχθήκαμε προς όφελος του παραγωγού» λέει ο κ. Νταντούλας διευκρινίζοντας «για να έχει τη δυνατότητα άμεσης χρηματοδότησης. Στόχος μας είναι η ανάπτυξη των καλλιεργειών. Με την Συμβολαιακή ο παραγωγός εξασφαλίζει τα εφόδια του και η επιχείρηση έχει μια πιθανότητα χρηματοδότησης».

ΜISSIRIAN

Από τα καπνοχώραφα της Ροδόπης, της Ξάνθης, των Σερρών, της Δράμας, του Κιλκίς, της Θεσσαλονίκης, της Πιερίας, της Κοζάνης, των Γρεβενών και της  Ελασσόνας φθάνουν κάθε χρόνο στην Καβάλα, κοντά 18.000 με 20.000 τόνοι καπνά.

Την «Μέκκα του καπνού», την Καβάλα, έχει επιλέξει για έδρα της από το 1922 μια από τις μεγαλύτερες και ίσως η τελευταία καπνεμπορική εταιρεία της χώρας, η Missirian. Μια εταιρεία που μυρίζει χαρμάνια από τα βάθη της Ανατολής. 

Η Missirian έχει κυρίως εξαγωγικό προσανατολισμό, με το 95% της παραγωγής της να κατευθύνεται σε μεγάλες διεθνείς εταιρείες κατασκευής αμερικανικού μπλεντ, που χρησιμοποιούν καπνά ανατολικού τύπου (Phillip Morris, GTI, Imperial, κορεατικό KTNG). Το υπόλοιπο 5% το διαθέτει στις εγχώριες καπνοβιομηχανίες (Καρέλια, αποθήκες Αγρινίου Παπαστράτος) και συμμετέχει στην ελληνική παραγωγή με ποσοστό 35% και ετήσια παραγωγή 18-20.000 τόνους, κατέχοντας τη θέση της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας στην αγορά της Ελλάδας.

«Η πρόταση της Τράπεζας Πειραιώς για μια τριγωνική σύνδεση έδωσε τη δυνατότητα στον παραγωγό να μπορεί να έχει εφόδια στην σωστή ώρα και να καλύπτει το  εργατικό κόστος που είναι υψηλό» σημειώνει ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Νίκος Τζούμας.

Εκλεκτά ελληνικά προϊόντα ταξιδεύουν καθημερινά σε όλο τον πλανήτη

φωτο: magazine.fourseasons.com

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ
Captcha verification failed!
Η βαθμολογία χρήστη captcha απέτυχε. Παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μας!
echo ‘’ ;