23.6 C
Athens
Σάββατο, 18 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Άννα Σωτρίνη: «Μερικές φορές σκέφτομαι πως θα ήθελα πραγματικά, να...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Άννα Σωτρίνη: «Μερικές φορές σκέφτομαι πως θα ήθελα πραγματικά, να σκηνοθετήσω τον τηλεφωνικό κατάλογο»

ΑΝΝΑ ΣΩΤΡΙΝΗ

«Μερικές φορές σκέφτομαι πως θα ήθελα πραγματικά, να σκηνοθετήσω τον τηλεφωνικό κατάλογο»

Της Χαρί Λέκκα

Μετά από αρκετό καιρό απουσίας από τα θεατρικά πράγματα,στις 29 Οκτωβρίου, η Άννα Σωτρίνη, επιστρέφει στο blackbox του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, υπογράφοντας τη σκηνοθεσία, τη δραματουργική επεξεργασία αλλά και τον σχεδιασμό φωτισμών, για την παράσταση που είναι βασισμένη στην ποιητική συλλογή του Κώστα Καρτελιά «Μπλοκ Ιχνογραφίας».

Την ίδια χρονική στιγμή, στις προθήκες των βιβλιοπωλείων θα βρίσκεται από τις εκδόσεις Κέδρος, η προσωπική ποιητική της συλλογή «Ταξιδευτές σε δύο ευθείες».

Το ίδιο πρόσωπο σε δύο πράξεις… 

-Ύστερα από έξη χρόνια σιωπής, επανεμφανίζεστε παράλληλα στον θεατρικό και στον εκδοτικό χώρο. Τι συνέβη;

Τι να πω… Η σιωπή είναι απίστευτος σύμμαχος. Σ΄ επαναφέρει στο κέντρο του εαυτού σου. Αυτός ο μακρύς χρόνος απουσίας, με βοήθησε να απαλλαγώ από τις ματαιοδοξίες μου, χωρίς αυτό να σημαίνει  ότι παρέμεινα αδρανής. Υπήρξαν μικρές κινήσεις, όπως για παράδειγμα η σκηνοθεσία κάποιων Αναλογίων, η συμμετοχή μου σε μια ποιητική Ανθολογία,(«καπνίζοντες και  μη καπνίζοντες» εκδ. Βακχικόν) κάποιοι  σχεδιασμοί φωτισμών στο Μέγαρο Μουσικής και αλλού, η διδασκαλία υποκριτικής και αυτοσχεδιασμού στην Σχολή Βεάκη. Όλα αυτά δεν σηματοδοτούν κατ’ ανάγκη απουσία. Έλειψα  ίσως από  την πρώτη γραμμή , αλλά όχι από τη… «μάχη».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Άννα Σωτρίνη: «Μερικές φορές σκέφτομαι πως θα ήθελα πραγματικά, να σκηνοθετήσω τον τηλεφωνικό κατάλογο»

-Ως ποιήτρια και η ίδια, πως επιλέξατε να σκηνοθετήσετε ποιητική συλλογή και μάλιστα γραμμένη από έναν άνδρα…

-Καταρχάς, να ξεκαθαρίσω πως  η γραφή  για εμένα δεν πρέπει να έχει φύλο. Ευρύτερα η προσέγγιση στην Τέχνη δεν έχει φύλο. Δεν μπορεί να στηρίζεται στις ανατομικές μας διαφορές. Είναι γελοίο στον 21ο αιώνα να αναλωνόμαστε σε διαφυλικές  συζητήσεις και αντιπαλότητες. Ανέκαθεν τοποθετούσα εαυτόν, στην κοινωνία των Ανθρώπων.

Η αντίληψή μας  οφείλει να είναι πανανθρώπινη. Για μένα έτσι ορίζεται ο πραγματικός καλλιτέχνης. Τι πάει να πει άντρας  ή γυναικά; Όλοι μας – και αυτό το «όλοι» είναι κυριολεκτικό – συνυπάρχουμε με τα σταθερά αρχετυπικά ερωτήματα: Ποιος, που, τι ,πως, και γιατί. Ποιοι είμαστε, πως βρεθήκαμε εδώ, που πάμε μετά… κλπ.

Από το 1994, στα πρώτα βήματα της σκηνοθετικής  μου αναζήτησης, με απασχόλησαν κείμενα που δεν ήταν θεατρικά, ή αμιγώς θεατρικά ,αλλά είχαν  θεατρικό ενδιαφέρον και μπορούσαν δυνητικά να σταθούν επί σκηνής.

Μερικές φορές σκέφτομαι πως θα ήθελα πραγματικά, να σκηνοθετήσω τον τηλεφωνικό κατάλογο. Με άλλα λόγια θέλω να πω ότι τα πάντα μπορούν να μετουσιωθούν ,στο Θέατρο.

-Γιατί το συγκεκριμένο έργο. Τι ήταν αυτό το κάτι, που σας οδήγησε σ΄ αυτήν σας την επιλογή;

-Μου αρέσει πολύ η αφηγηματική ποίηση του Καρτελιά. Είναι απλή – με το μεγαλείο που εμπεριέχει αυτή η λέξη- και άρα πανανθρώπινη. Αυτό που είναι εντυπωσιακό εδώ, είναι πως ο ποιητικός λόγος, δεν χρειάζεται ειδικά εκπαιδευμένο αναγνώστη ή  θεατή. Δεν χρειάζεται να είσαι διανοούμενος ή στοχαστής για να τον κατανοήσεις.  Είναι μία παράσταση, για όλους. Είναι ένα παλίμψηστο, όπου η κάθε ψηφίδα του, μπορεί να ακουμπήσει σ΄ ένα διαφορετικό σημείο τον καθένα μας. Αν κάτι με προκάλεσε σ΄ αυτή την ιστορία, είναι το γεγονός ότι εξιστορεί αρχετυπικές ανθρώπινες ανάγκες, προσδοκίες και αγωνίες. Ο θάνατος, η ζωή, ο έρωτας, ο Θεός… Η ποίηση εμπεριέχει τον ρυθμό. Σε καλεί να την σκηνοθετήσεις με την αυστηρότητα παρτιτούρας.

Γι αυτό και στο έργο προσέθεσα  τα  πρωτότυπα τραγούδια  που μελοποίησε ο Μιχάλης Γρηγορίου σε στίχους του Καρτελιά ως συνέχεια της ποίησης, γιατί η μουσική είναι ποίηση.

Ο Χρήστος Κάλλοου είναι ο πρωταγωνιστής σας. Με ποια κριτήρια τον επιλέξατε;

Ωχ! Μου κάνετε μια ερώτηση από αυτές που δε μου αρέσουν. Και ο λόγος που δεν μου αρέσουν είναι διότι γνωρίζω τις λογικές τους. Δηλαδή τι; Να ευλογήσω τα… γένια μου; Αλλά από την άλλη με προκαλείτε. Ο Χρήστος είναι μαχητής. Ας ξεκινήσω με το αυτονόητο ότι έχει την ηλικία του ήρωα. Ο ήρωας στο «Μπλοκ» πρέπει να έχει φορτωμένη μνήμη. Είναι ουσιώδες. Έπειτα γνωρίζω ότι είναι εξαιρετικός ηθοποιός, έχουμε ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν, καλός συνεργάτης (σημαντικό) και έξοχος τραγουδιστής. Αλλά τραγουδιστής (παύλα) ηθοποιός, πράγμα που σημαίνει ότι εκτός από καλλίφωνος είναι και ερμηνευτής και δεν είναι εύκολο να βρεις αυτόν τον συνδυασμό για να εμπιστευθείς ένα μεγάλο μονόλογο και a cappella τραγούδια επί σκηνής . Είναι άκρως ριψοκίνδυνο. Ο Κάλλοου  πέρασε πρόσφατα με επιτυχία από audition , στο London National Theater. Για όσους γνωρίζουν, ένα από τα καλύτερα θέατρα στον κόσμο. Τι άλλο να πω τώρα εγώ;

-Ποιες είναι οι δικές σας προσδοκίες, για να συνοψίσουμε;

-Δεν προσδοκώ τίποτα, απλά αφήνομαι στο να συγκινηθώ . Είναι πολύ σημαντικό σημείο αναφοράς, στη ζωή μου αυτό, διότι διαφορετικά θα επέλεγα να γίνω πιθανόν υπάλληλος Τραπέζης, αναμένοντας την προαγωγή μου σε διευθυντή…                 

Κάθε γραμμή που γράφω, κάθε τι που διδάσκω σε κάθε μαθητή μου, κάθε λεπτομέρεια μιας σκηνοθετικής αφήγησης, στόχο έχει να συγκινήσει πρώτα εμένα. Μπορεί ν΄ ακούγεται εγωιστικό, αλλά είναι η αλήθεια. 

Και όπως λέει και ο Κώστας Καρτελιάς, δια στόματος Χρήστου Κάλοου , στο Μπλοκ Ιχνογραφίας : « Τι σου είναι οι ζωντανοί! δεν θα υπήρχανε χωρίς τους πεθαμένους. Αλλά και οι πεθαμένοι χωρίς τους ζωντανούς, τι θα είχαν απογίνει; Θα ΄χαν πεθάνει εντελώς».

Οι φωτογραφίες είναι της Πηνελόπης Μασούρη

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Άννα Σωτρίνη: «Μερικές φορές σκέφτομαι πως θα ήθελα πραγματικά, να σκηνοθετήσω τον τηλεφωνικό κατάλογο»


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ
Captcha verification failed!
Η βαθμολογία χρήστη captcha απέτυχε. Παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μας!
echo ‘’ ;