13.2 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΗ υποκριτική σχέση της αντιδημαρχίας εθελοντισμού και καινοτομίας του Δ. Αθηναίων με...

Η υποκριτική σχέση της αντιδημαρχίας εθελοντισμού και καινοτομίας του Δ. Αθηναίων με την Κοινωνία των Πολιτών

Η υποκριτική – ψευδεπίγραφη σχέση της αντιδημαρχίας εθελοντισμού και καινοτομίας του Δ. Αθηναίων με την Κοινωνία των Πολιτών


Γράφει το «Πανελλήνιο Παρατηρητήριο» 

(Αποκάλυψη με αφορμή την ακύρωση απόφασης για παραχώρηση της αγοράς Κυψέλης σε  παράρτημα πολυεθνικής ΜΚΟ)

 

Στη περιφέρεια του Δήμου της Αθήνας υπάρχουν πάνω από 1000 συλλογικότητες κάθε μορφής, ανθρωπιστικές, (πολιτιστικές,περιβαλλοντικές, σύλλογοι γειτονιάς)από τις οποίες η  Αντιδημαρχία εθελοντισμού και καινοτομίας συνεργάζεται και προβάλλει ελάχιστες αποκλείοντας το μεγάλο σύνολο του δυναμικού τις οργανωμένες ομοσπονδίες και τα δίκτυα. ¨Ολα αυτά συμβαίνουν για να παρουσιάσει ένα δικό της site και μια πλατφόρμα ενός άτυπου δικτύου ως κοινωνική καινοτομία.


Τα γεγονότα των τελευταίων ημερών αποκαλύπτουν με το καλύτερο τρόπο τι κρύβεται πίσω από αυτή τη σκοπιμότητα.


Την Τρίτη 21 Φεβρουαρίου ο Δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης καλούσε σε ανοιχτή συζήτηση  τις ομάδες πολιτών για τη νέα πλατφόρμα του συνΑθηνά  στην αίθουσα τελετών του Δημαρχιακού Μεγάρου. Η πρόσκληση ηχούσε καλά και κανείς δεν πρόσεξε τη διαφορά πως  δεν καλούσε οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών με θεσμικό χαρακτήρα αλλά «ομάδες πολιτών». 

Στη συνέχεια καταλάβαμε πολλά όταν, η όλη συζήτηση δεν ήταν παρά ένας μονόλογος παρουσίασης της Αντιδημάρχου Αμαλίας Ζέπου, για την Κοινωνική καινοτομία της  συνΑθηνα. 


Πρόκειται μια ηλεκτρονική πλατφόρμα δικτύωσης, η οποία δεν είναι τίποτε περισσότερο όπως μπορεί να διαπιστώσει καθείς, από ένα site που προβάλλει κάποιες δραστηριότητες κυρίως  άτυπων ομάδων πολιτών, ανάμεσα σε δεκάδες άλλα site με ανάλογο χαρακτήρα  και μερικά πολύ πλουσιότερα σε περιεχόμενο και ιδέες που υπάρχουν στη χώρα μας. Η μόνη διαφορά είναι ότι αυτή την πλατφόρμα την κάνει ο Δήμος με το συνΑθηνά.

 

Το site αυτό (πλατφόρμα) όπως μας πληροφόρησαν εκεί  πήρε (η θα πάρει;)) το βραβείο καινοτομίας, άλλα που βρίσκεται η καινοτομία κανείς ακριβώς δεν κατάλαβε. Κατά τα άλλα  ένα  από τα επιτεύγματα της Αντιδημαρχίας που παρουσιάστηκε είναι η παραχώρηση της  χρήσης του κτιρίου της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης στην Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρία με την επωνυμία «Impact Hub Labs (M.K.O.)», κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης που είχε δημοσιεύσει ο Δήμος Αθηναίων.


Μια διαδικασία που όπως διαφάνηκε  από τα συμφραζόμενα απαιτούσε διαβούλευση με την τοπική Κοινωνία και σχετική απόφαση της Τοπικής κοινότητας για την εγκυρότητα της δωρεάν παραχώρησης του ακινήτου για πέντε χρόνια.


Το πανελλήνιο Παρατηρητήριο οργανώσεων και ο τοπικός σύλλογος Κυψέλης, που παραβρέθηκαν στην εκδήλωση αμφισβήτησαν ότι για το ζήτημα αυτό έγινε ουσιαστικός θεσμικός διάλογος, με τους τοπικούς φορείς και την τοπική κοινότητα. Επεσήμαναν το έλλειμμα δημοκρατικής νομιμότητας όπως αυτή υπαγορεύεται  από τον «Καλλικράτη» και  όπως οφείλει να προσαρμόζεται  θεσμικά ο Δήμος της Αθήνας. Ο εκπρόσωπος του Παρατηρητηρίου μάλιστα, μίλησε για ψευδεπίγραφο διάλογο και για επίχρισμα διαλόγου, αφού δεν δόθηκε χρόνος για τοποθετήσεις παρά μόνο για λίγες ερωτήσεις, με συνέπεια  να γίνεται εμφανής  σφετερισμός του ρόλου της   κοινωνίας πολιτών και καπήλευση της κοινωνικής Καινοτομίας από ένα φορέα εξουσίας που δεν δύναται να υποκαθιστά την κοινωνία πολιτών.

 

Δεν πέρασε μια μέρα και το Παρατηρητήριο δικαιώθηκε για τις παρατηρήσεις του  από τις εξελίξεις. Την Τετάρτη 23-2-17 η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής με πράξη της ακυρώνει την υπ΄αρ.2254/2016 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Αθηναίων – ακριβώς για έλλειμμα δημοκρατικής νομιμότητας στη βάση. Για τυπικούς λόγους νομιμότητας όπως λέει  η απόφαση που κατά επέκταση όμως είναι και ουσιαστικοί. (Επειδή, κατά τα λοιπά, και δεδομένης της αποδοχής του βασικού ισχυρισμού της προσφεύγουσας, καθίσταται αλυσιτελής η εξέταση των έτερων ισχυρισμών, οι οποίοι υπεισέρχονται στην ουσία άρα και τη σκοπιμότητα της απόφασης).


Με άλλα λόγια αυτό σημαίνει: το έλλειμμα διαβούλευσης και δημοκρατικής νομιμότητας στη βάση, δεν είναι τυπική παράληψη σύμφωνα με τον Καλλικράτη και τη σχετική εγκύκλιο «Λειτουργία Δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων» είναι όρος διασφάλισης των συμφερόντων της κοινότητας και της συλλογικότητας έναντι των διευθυντικών και ιδιωτικών ελίτ που διεκδικούν δωρεάν δημοτικούς πόρους παρακάμπτοντας την τοπική κοινωνία όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Το «Πανελλήνιο Παρατηρητήριο» όπως επισήμανε και στον κ. Καμίνη δεν είναι κατά των παραχωρήσεων ανενεργών δημοτικών πόρων προς τις κοινωνικές επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικές εταιρίες, αντιθέτως υπερασπίζεται την θέση κοινωνικών συμπράξεων με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την υπογραφή προγραμματικών συμφωνιών σύμφωνα με το νέο νόμο για την Κοινωνική οικονομία 4430 του 16 που έχει σχετικές πρόνοιες και ξεκάθαρες διαδικασίες. Αυτές τις διαδικασίες οφείλουν να ακολουθούν και οι οργανισμοί Τ.Α.


Προϋπόθεση είναι να έχει αποφασιστικό λόγο η τοπική κοινωνία που αποτελεί και το κοινωνικό κεφάλαιο μαζί με τους συλλογικούς της φορείς για την βιωσιμότητα και τη νομιμότητα αυτών των εγχειρημάτων.


Η συγκεκριμένη Αντιδημαρχία της Αθήνας δεν ακολούθησε αυτή τη λογική και την προβλεπόμενη νομιμότητα των διαδικασιών, αλλά όπως προκύπτει  από τα πράγματα υποδύεται εκείνη τον ρόλο της   κοινωνίας πολιτών και τον ρόλο του φορέα της  κοινωνικής Καινοτομίας με το συνΑθηνά.

Όπως δήλωσε ο Δήμαρχος στην ημερίδα της 21/02/2017, βασικό κριτήριο για την παραχώρηση αυτή ήταν η οικονομική και η διαχειριστική βιωσιμότητα του έργου. 

·         Από πού και με ποια κριτήρια προκύπτει άραγε ότι εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα του έργου από το παράρτημα ενός παγκοσμίου δικτύου δύο ατόμων στην χώρα και όχι από ένα τοπικό δίκτυο 11 φορέων που εδρεύουν στο 6ο διαμέρισμα του Δήμου και διαθέτουν εκατοντάδες μέλη εθελοντές στην περιοχή και συνολικά πάνω από 40 εργαζομένους στις δομές τους;

·         Από πού προκύπτει ότι το κοινωνικό κεφάλαιο που συγκροτούν φορείς με εκατοντάδες μέλη στην περιοχή δεν θεωρείται στοιχείο βιωσιμότητας του  έργου ενώ αντιθέτως κρίθηκε ότι το παράρτημα ενός παγκοσμίου δικτύου δύο ατόμων είναι αρκετό;

·         Με ποια λογική παρακάμφθηκε το κριτήριο της εντοπιότητας το οποίο είναι βασικό κριτήριο, όταν πρόκειται για παραχώρηση κοινοτικών – δημοτικών πόρων και το οποίο σύμφωνα με τη δημοκρατική νομιμότητα «Καλλικράτη»δίνει προτεραιότητα σε τοπικούς φορείς;

·         Από πού προκύπτει ότι η απόφασή σας είναι ανέλεγκτη, όπως αναφέρεται στην πρόσκληση του έργου, Βάσει ποιας νομοθεσίας προκύπτει αυτή η διατύπωση στην πρόσκληση;

·         Από πού προκύπτει ότι ο συγκεκριμένος ανάδοχος καλύπτει τους στόχους που θέτει η πρόκληση, όπως: 

«Η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πλαισίου φιλοξενίας κοινωφελών και δημιουργικών συμπράξεων, το οποίο θα ευνοεί την καινοτομία, την ωφελιμότητα σε ευρύτερο κύκλο προσώπων, την ανταλλαγή και τη διάδοση ιδεών μέσα από ανοιχτές διαδικασίες.

Η υποστήριξη, προβολή και προώθηση κοινωφελών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων σε έναν κοινό χώρο με ανοιχτή πρόσβαση στην τοπική κοινότητα, τους δημότες και κατοίκους της Αθήνας.

Η φιλοξενία πολλαπλών, διαφορετικών μεταξύ τους χρήσεων και προγραμμάτων, με δυνατότητα εναλλαγής, το μίγμα των οποίων θα αντιπροσωπεύει τις προτάσεις των πολιτών που κατατέθηκαν στη διάρκεια των δημόσιων διαβουλεύσεων.

Η δημιουργία όλων των απαραίτητων προϋποθέσεων για την προσφορά υπηρεσιών κοινωνικού χαρακτήρα, δωρεάν προς την τοπική κοινότητα και τους δημότες και κατοίκους της Αθήνας, με τη μορφή συμμετοχικών δράσεων, εργαστηρίων, σεμιναρίων, ανοιχτών συζητήσεων κ.ά.

Τέλος, ο μη κερδοσκοπικός και μη εμπορευματικός, αλλά ταυτοχρόνως αυτοχρηματοδοτούμενος χαρακτήρας της συνολικής διαχείρισης. Αυτό σημαίνει ότι κάποιες από τις δραστηριότητες θα γίνονται με οικονομικό αντάλλαγμα τέτοιο, που θα διασφαλίζει αποκλειστικά τη συντήρησή της ευνοώντας ένα πνεύμα συνεργασίας και υποστήριξης νέων δημιουργών χωρίς να θέτει θέματα ανταγωνισμού προς την τοπική αγορά και τις εμπορικές δραστηριότητες της περιοχής».

 

·         Από πού προκύπτει ότι όλα αυτά τα στοιχεία τα διαθέτει μια οργάνωση που ιδρύθηκε σχετικά πρόσφατα στην Ελλάδα και δεν τα διαθέτει ένα θεσμικά οργανωμένο δίκτυο που εκφράζει και εδρεύει στο 6ο δημοτικό διαμέρισμα Κυψέλης με πραγματικό κοινωνικό αντίκτυπο στη τοπική κοινωνία;

·         Πότε έγινε λαϊκή συνέλευση για το θέμα παραχώρησης της Αγοράς βάσει του νόμου Καλλικράτη – εγκύκλιο 49, αρ. πρωτ. 74572/29/12/2010; 

·         Από πού προκύπτει ανοικτή πρόσκληση χωρίς αναφορά της κείμενης νομοθεσίας, όπως δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο 2016;

·         Σας ενημερώνουμε δε και για το εξής. Ενώ εκκρεμούσε ένσταση (η οποία και τελικώς δικαιώθηκε), ο ανάδοχος παρέλαβε το κτίριο και μάλιστα ζήτησε οικονομικό ποσό από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κυψέλης για εκδήλωσή του, όπως καταγγέλθηκε δημοσία και παρουσία του ιδίου του δημάρχου από την πρόεδρο του συλλόγου κ. Κοκκινάκη στην ημερίδα της 21-2-2017.

 

Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε τον πλήρη φάκελο αξιολόγησης, την βαθμολογία των φορέων που κατέθεσαν πρόταση, τα πρακτικά της επιτροπής αξιολόγησης με την σχετική απόφαση και την σύμβαση παραχώρησης του έργου στον συγκεκριμένο ανάδοχο. Επειδή διαπιστώνουμε ότι δεν τηρήθηκαν οι κανόνες χρηστής διοίκησης για την παραχώρηση δημόσιας περιουσίας γεγονός που τεκμηριώνεται και την απόφαση ακύρωσης, ζητάμε την επαναπροκήρυξη του έργου με αναφορά στην συγκεκριμένη νομοθεσία και τις διατάξεις νόμων που την καθιστούν νομικά αδιάβλητη και εξασφαλίζουν τους όρους της δημοκρατικής νομιμότητας.

 

Ο Δήμος Αθηναίων  ως φορέας εξουσίας  θα μπορούσε να είναι φορέας στήριξης της κοινωνίας Πολιτών και της κοινωνικής καινοτομίας, δεν να είναι ο ίδιος υποκείμενο και δικαιούχος κοινωνικής καινοτομίας ούτε εκφραστής  θεσμικού χώρου της κοινωνίας Πολιτών  με τη λογική «Γιάννης κερνάει Γιάννης πίνει». 

Η κοινωνική καινοτομία υφίσταται ως έννοια και πραγματικότητα με πρωταγωνιστή την ίδια  την κοινωνία και τους φορείς της. Δεν κάνει κοινωνική καινοτομία το κράτος και οι Δήμοι που είναι φορείς εξουσίας. Άλλες καινοτομίες μπορούν να κάνουν οι φορείς εξουσίας στην πολιτική δεν μπορούν όμως να υποκαταστήσουν το υποκείμενο κοινωνικής καινοτομίας.

Όταν  το αυτονόητο παραβιάζεται αρχίζουν  οι στρεβλώσεις και οι παραβιάσεις της δημοκρατικής νομιμότητας. Ο κ. Καμίνης ως συνταγματολόγος ασφαλώς γνωρίζει καλά την διάκριση των εξουσιών και τη διάκριση των θεσμών καθώς και τα δικαιώματα του πολίτη και των οργανώσεων της κοινωνίας πολιτών.

Πολλές φορές έχει επικαλεσθεί την σχέση του με την κοινωνία πολιτών και την επιθυμία του για την προώθηση της κοινωνικής οικονομίας με την υποστήριξη του Δήμου. Η σχέση όμως που προωθεί η Αντιδημαρχία εθελοντισμού και καινοτομίας είναι υποκριτική και ψευδεπίγραφη και δεν μπορεί να μην αντιμετωπίσει πλέον την δημόσια κριτική.

 

«Πανελλήνιο Παρατηρητήριο» 

για το γραφείο τύπου

Δημήτρης Μιχαηλίδης

 


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ
Captcha verification failed!
Η βαθμολογία χρήστη captcha απέτυχε. Παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μας!
echo ‘’ ;