Εντείνεται η καταστολή του κινήματος NO TAV στην Ιταλία
Απο τις Σκουριές μέχρι το Τορίνο οι αγώνες ενάντια στη καταστροφή της φύσης και του περιβάλλοντος δεν έχουν μεγάλες διαφορές.
του Ιάσονα Παναγιωτόπουλου
Η ιστορία του κινήματος ενάντια στην κατασκευή της γραμμής TAV (αρχικά για το γραμμή ταχείας κυκλοφορίας) που θα συνδέει το Τορίνο με τη Λυών έχει στη πλάτη της ήδη 23 χρόνια. Περιέχει αντίσταση, διαδηλώσεις, συγκρούσεις, συλλήψεις και καταστολή.
Πρόκειται για ένα σχέδιο που συντάχθηκε για πρώτη φορά το 1991 και προέβλεπε την κατασκευή ενός νέου μεγάλου δικτύου σιδηροδρομικών γραμμών απο το Τορίνο της Ιταλίας μέχρι τη Γαλλική Λυών. Αυτό το δίκτυο θα περνά μέσα απο κοιλάδες, δάση, βουνά και χωριά στην βορειοδυτική Ιταλία αλλοιώνοντας το τοπίο και προκαλώντας σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και τη ζωή των κατοίκων.

Οι πρώτες αντιδράσεις στη κατασκευή της γραμμής ξεκίνησαν το 1992 απο τους κατοίκους μικρών χωριών στη Κοιλάδα Σούσα καθώς το σχέδιο προέβλεπε την κατεδάφιση σπιτιών σε εκείνες τις περιοχές και πήραν μεγάλες διαστάσεις τα επόμενα χρόνια με διαδηλώσεις στις οποίες συμμετείχαν χιλιάδες ιταλοί ενάντια στην κατασκευή του έργου.

Η κορύφωση του αγώνα έρχεται το 2005 όπου χιλιάδες άνθρωποι εμπόδισαν την κατασκευή εγκαταστάσεων της γραμμής. Οι αρχές απάντησαν με μια μεγάλη επιχείρηση καταστολή του αγώνα. Εκατοντάδες αστυνομικοί στρατοπέδευσαν στο χωριό του Μομπαντέρο (50 χλμ δυτικά του Τορίνο, δίπλα στα σύνορα με τη Γαλλία) και επέβαλλαν ουσιαστικά μια ιδιότυπη κατοχή. Κάτοικοι έπρεπε να δείχνουν ταυτότητες και χαρτιά σε τρία σημεία ελέγχου στο χωριό προκειμένου να μπουν και να βγουν απο τα σπίτια τους.
Η αστυνομοκρατία και η καταστολή ενίσχυσε τον αγώνα των κατοίκων που ένα μήνα μετά εμπόδισαν ξανά την απαλλοτρίωση εκτάσεων για τη κατασκευή της γραμμής. Τότε οι αρχές αναγκάστηκαν να υποχωρήσουν και να καταθέσουν ένα καινούργιο σχέδιο για τη σιδηροδρομική γραμμή το οποίο φαινόταν εξαρχής βελτιωμένο ωστόσο διατηρούσε όλα τα σημεία στα οποία αντιδρούν οι κάτοικοι. Ωστόσο μέχρι σήμερα ελάχιστα τμήματα της σιδηροδρομική γραμμής έχουν ολοκληρωθεί χάρη στην αντίσταση των πολιτών και των μελών του κινήματος NO-TAV.

Εκτός απο τις επιπτώσεις που θα έχει στο περιβάλλον η κατασκευή της σιδηροδρομική γραμμής πρόκειται για ένα πανάκριβο έργο που αναμένεται να κοστίσει συνολικά 14 δις ευρώ μόνο για την κατασκευή του ιταλικού τμήματος της γραμμής. Την ίδια στιγμή τα τρένα που θα κινούνται στη γραμμή πρόκειται να μεταφέρουν στη πλειοψηφία τους εμπορεύματα και όχι επιβάτες.
“Την στιγμή που ο όγκος των προϊόντων που διακινούνται μέσω των τρένων παραμένει στάσιμος ή και μειώνεται, αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται μια ακόμα μεγάλη γραμμή πέρα απο τις ήδη υπάρχοντες” δηλώνουν μέλη του κινήματος NO TAV απαντώντας στους ισχυρισμούς όσων υποστηρίζουν την κατασκευή της γραμμής οτι θα ενισχυθεί το εμπόριο στη περιοχή.

Σήμερα πάνω απο 600 ακτιβιστές διώκονται για την δράση τους ενάντια στη γραμμή TAV. Στις 9 Δεκεμβρίου η αστυνομία συνέλαβε 4 ακτιβιστές κατηγορώντας τους πως προκάλεσαν φθορές σε εργοτάξιο της εταιρίας κατά τη διάρκεια διαμαρτυρίας που είχε προηγηθεί το περασμένο Μάιο. Ο εισαγγελέας του Τορίνο τους απήγγειλε κατηγορίες για συμμετοχή σε τρομοκρατική ενέργεια και μέχρι σήμερα οι ακτιβιστές βρίσκονται σε κατ’ οίκων περιορισμό. Οι κατηγορίες αυτές απαγγέλλονται για πρώτη φορά στην Ιταλία σε μέλη κινήματος.
Πηγή: https://left.gr