• Σε λίγες ημέρες διοργανώνετε ένα crowdfunding δείπνο με στόχο την οικονομική ενίσχυση της έκθεσης / performance σας «Αυτό το σώμα της γης, το σώμα μου. Μύθοι, γενετική και γέννηση / This Earth body, my body. Myths, genetics and genesis». Πως ξεκίνησε η ιδέα για ένα crowdfunding dinner? Είναι κάτι που έχουμε δει στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα είναι γνωστή και αποτελεσματική αυτή η μέθοδος χρηματοδότησης της Τέχνης;
Η έκθεση θα παρουσιαστεί στο Ωδείο Αθηνών και για να στηθεί σωστά έχει ανάγκη από χρήματα. Παρόλη την βοήθεια από φίλους και συναδέλφους πρέπει να ανοίξουμε το φάσμα της χρηματοδότησης. Η άμεση σχέση με τους ανθρώπους που θα έρθουν στο δείπνο είναι κάτι που θεωρούμε ότι θα βοηθήσει τους ίδιους να κατανοήσουν το έργο και εμάς να το υλοποιήσουμε . Για το στήσιμο του δείπνου δημιουργήσαμε πρωτότυπα χειροποίητα κεραμικά πιάτα που εκφράζουν τη θεματική της έκθεσης. Το δείπνο θα σερβιριστεί σε αυτά τα μικρά γλυπτά και οι καλεσμένοι μπορούν να τα αποκτήσουν στο τέλος αν ενδιαφέρονται. Για την δημιουργία τους συνεργαστήκαμε με ένα μικρό κεραμείο του Γιώργου Ψύχα. Η πολύτιμη συμβολή του Γιώργου στο έργο είναι ανεκτίμητη.
• Τι ακριβώς θα περιλαμβάνει αυτή η βραδιά;
Στο δείπνο το φαγητό θα σερβιριστεί σα μια ιεροτελεστία σε σχέση με τη δημιουργία της γης. Θα αρχίσουμε με μια καυτή σούπα, λάβα σερβιρισμένη σε μαύρα μπολ σε σχήμα ροδιού, και θα κλείσουμε με χρωματιστά ψαράκια σερβιρισμένα σε πήλινα κοχύλια. Παράλληλα θα γίνει παρουσίαση του έργου. Θα υπάρχει ένα μικρό animation της Άννας Ιωαννίδη. Η Έφη Ψιαχούλια θα παίξει κόρα (ένα αφρικάνικο έγχορδο όργανο) και θα τραγουδήσει η Ντανιέλα Μπολάνο το τραγούδι του ‘φωσφοριζόψαρου’.
• Τον Μάιο του 2019 θα παρουσιάσετε την έκθεση / performance «Αυτό το σώμα της γης, το σώμα μου. Μύθοι, γενετική και γέννηση / This Earth body, mybody. Myths, genetics and genesis» στο Ωδείο Αθηνών. Πείτε μας λίγα λόγια για το περιεχόμενό της.
Η έκθεση θα έχει δυο συμμετοχικά δρώμενα. Το ένα , (αυτό που μας δίνει και το τίτλο της έκθεσης) θα μας ταξιδέψει στο κόσμο της γέννησης. Με τη βοήθεια του τελετουργικού τυμπάνου, ο θεατής θα καθοδηγηθεί στο κόσμο της γέννησης μέσα από το νερό. Ταυτόχρονα θα μυηθεί στην ιστορία του φωσφοριζόψαρου, ενός από τους πρωταγωνιστικούς άξονες της έκθεση αυτής. Το φωσφοριζόψαρο με κάνει να αναρωτιέμαι τι είναι αυτό που δημιουργούμε κοινωνικά και επιστημονικά, Γιατί το ψαράκι αυτό, ενώ αρχικά δημιουργήθηκε για επιστημονικούς σκοπούς, κατέληξε να είναι άλλο ένα προϊόν κατανάλωσης.
Το δεύτερο δρώμενο είναι εμπνευσμένο από το κόσμο της μέλισσας, συμμετέχουν σε μικρές ομάδες οι θεατές γίνεται στο σκοτάδι. Θα λέγαμε ότι είναι το μυστήριο για το οποίο δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε πολλά.
Παράλληλα θα υπάρχει μια βίντεο εγκατάσταση, ένας χώρος ζωγραφικής, ένα γλυπτό. Επίσης και ένας χώρος ανασκόπησης όπου ο θεατής μπορεί να περιεργαστεί όλα αυτά που έχει δει και βιώσει χωρίς ερεθίσματα δικά μας. Τη πρώτη μέρα ετοιμάζουμε και ένα πάνελ συζήτησης που θα διαπραγματεύεται τον κύκλο της ζωής μέσα από τα διαφορετικούς κλάδους, δηλαδή μέσα από τη τέχνη, τη μελισσοκομία και τη γενετική.
• Ποιο ήταν το έναυσμα για την δημιουργία αυτής της έκθεσης / performance και που παραπέμπει ο τίτλος της; Τι ιστορίες θέλετε να διηγηθείτε και τι θέλετε να εκφράσετε;
Καθώς δουλεύω αυτή την έκθεση σχεδόν τέσσερα χρόνια, έχουν υπάρξει πολλά εναύσματα. Αρχικά ήταν ο θεός Έρωτας, οπού αναρωτήθηκα τι συμβαίνει με αυτό τον θεό όταν τα ζώα και τα φυτά δημιουργούνται τεχνητά και τροποποιείται ο γενετικός τους κώδικας. Οι ζωγραφιές των σπηλαίων επίσης με έχουν γοητεύσει πολύ και φαντάζομαι την έκθεση σαν μια σύγχρονη σπηλαιογραφία. Από ότι καταλαβαίνετε με ενδιαφέρει πολύ αυτό που ονομάζω σύγχρονη μυθολογία. Παρότι πολλοί αντιδρούν με τον όρο μυθολογία, επιμένω να τον χρησιμοποιώ. Ο λόγος είναι ότι θέτει υπό αμφισβήτηση το πόσο πραγματικά είναι τα σημερινά σύμβολα και τα πιστεύω μας. Ο όρος αυτός ίσως μας κάνει να δούμε ποιά είναι τα σύμβολά σήμερα και τι διαπραγματεύονται.
Ο τίτλος,«Αυτό το σώμα της γης, το σώμα μου. Μύθοι, γενετική και γέννηση / This Earth body, mybody. Myths, genetics and genesis» δημιουργήθηκε όταν έκανα το πρώτο δρώμενο σας περιέγραψα στο Άμστερνταμ σε ένα διήμερο που διαπραγματευόταν τον σαμανισμό στη τέχνη. Εκεί κατάλαβα πόσο σημαντικός είναι ο παραλληλισμός του σώματος της γης με το σώμα μας. Η διάβρωση που συμβαίνει στο ένα επιδρά και το άλλο. Αυτή τη στιγμή ζούμε μια μυθολογία διάσπασης. Είμαστε ξέχωροι από τους γύρω μας, ξέχωροι από τη φύση. Δημιουργούμε, γιατί μπορούμε, ακόμα και φωσφοριζόψαρα για να τα βάζουμε σε ενυδρεία. Αλλά η γη και η φύση είναι ποιο δυνατά από τη χαζομάρα μας. Έχουμε έντονα καιρικά φαινόμενα, ανεξέλεγκτες πυρκαγιές, ψυχικό πόνο, αντικαταθλιπτικά, καρκίνο σε πολύ μικρές ηλικίες κτλ κτλ. Δεν πιστεύω ότι μπορούμε να ζούμε σε μυθολογίες διάσπασης και αυτό προσπαθώ να μεταδώσω με την έκθεση αυτή. Να αναρωτηθεί ο κάθε ένας μας για τον προσωπικό του και κοινωνικό μας μύθο. και κατά πόσο αυτός ο μύθος είναι δικός μας.
• Πώς συνέβαλλε στην καλλιτεχνική σας πορεία η εμπειρία του εξωτερικού;
Νομίζω ότι με «άνοιξε» πολύ νωρίς στο να συνθέτω διαφορετικές μορφές τέχνης χωρίς να έχω την ανάγκη να ταυτιστώ και να προσδιοριστώ από κάποιο μέσο. Επίσης πήραν τα μυαλά μου αέρα…. Μου αρέσουν τα μεγάλα μεγέθη. τα μεγάλα γλυπτά, οι μεγάλες εκθέσεις.
• Mπορεί ένας εικαστικός στην Ελλάδα του σήμερα, να εξελιχθεί και να ζήσει μέσα από την τέχνη του;
Νομίζω ότι παντού είναι δύσκολο να ζήσει κάποιος μέσα από τη τέχνη του. Η διαφορά είναι ότι σε κάποιες χώρες του εξωτερικού υπήρχαν, παλιότερα τουλάχιστον, περισσότερα κρατικά βοηθήματα για τους καλλιτέχνες, αυτά όμως περιορίζονται. Ίσως όμως να υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες για παρεμφερή δουλειά. Υπάρχει δηλαδή μια βιομηχανία που μπορεί να σε συντηρήσει και παράλληλα να είσαι δημιουργικός ακόμα και αν δεν κάνεις απαραίτητα τη τέχνη σου. Και στην Ελλάδα αυτό έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Απλά είμαστε πολλοί.
• Με ποιον τρόπο τα έργα σας μπορεί να επηρεάσουν τις ζωές των ανθρώπων;
Εύχομαι με τον ίδιο τρόπο που μπορεί να μας επηρεάσει μια τελετή, ένα διαλογισμός, μια προσευχή. Να μας φέρει ποιο κοντά στο κέντρο μας.
• Υπάρχουν επόμενα σχέδια για την Ελλάδα ή το εξωτερικό, για τα οποία θα θέλατε να μας πείτε;
Μπορεί να μου αρέσουν τα μεγάλα μεγέθη, αλλά δεν νομίζω ότι μπορώ να σκεφτώ πέρα από τον Μάιο για τώρα.