19.4 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚΟΣΜΟΣ"Τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο στη Γαλλία"

“Τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο στη Γαλλία”

ρεπορτάζ Δημήτρης Κωνσταντακόπουλος

Είτε μιλάς με τους πιο σοβαρούς από τους εκπροσώπους της αστικής Γαλλίας, είτε παρακολουθείς τις λαϊκές διαδηλώσεις των Κίτρινων Γιλέκων, μία είναι η αναλογία και η σύγκριση που κυριαρχεί, εμμέσως πλην σαφώς, σε όλες τις συζητήσεις αλλά επίσης στα συνθήματα και τα τραγούδια των διαδηλωτών εδώ στη Γαλλία, κατά το τρίμηνο που συνεχίζει, απτόητο παρά την σχετική και αναπόφευκτη κόπωση, το πρωτότυπο κίνημα που συγκλονίζει τις γαλλικές αγροτικές και περιαστικές περιοχές, αρκετές επαρχιακές πόλεις, αλλά και επιχειρεί τώρα να διεισδύσει στα «Προάστια», προπύργια της γαλλικής εργατικής τάξης. 
 
Η σύγκριση που γίνεται με χίλιους δυο τρόπους, ηθελημένα ή αθέλητα, είναι κυρίως με τη μεγάλη Γαλλική Επανάσταση του 1789 (η οποία, θυμίζουμε, ενέπνευσε σε μεγάλο βαθμό και την ελληνική του 1821, το σχέδιο δημιουργίας του νεώτερου ελληνικού κράτους). 
 
Το φάντασμά της μοιάζει να έχει στοιχειώσει τώρα τους Γάλλους και τη χώρα τους. Είτε θέλουν να ξορκίσουν το ιστορικό παράδειγμα, είτε να εμπνευσθούν από αυτό, δεν ξέρω πώς γίνεται, αλλά τελικά εκεί καταλήγουν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, και οι κυβερνητικοί και οι εξεγερμένοι! 
 
Τόσο οι «διάλογοι» που οργανώνει ο Πρόεδρος Μακρόν, όσο και ο τρόπος συγκέντρωσης των αιτημάτων των Κίτρινων Γιλέκων, θυμίζουν έντονα τα Etats Generaux που προηγήθηκαν της Γαλλικής Επανάστασης. Κι όταν κανείς θέλει να κάνει πειστικό ένα πολιτικό επιχείρημα στη σημερινή Γαλλία σπεύδει να «δανειστεί» μια φυσιογνωμία ή ένα σύμβολο του 1789. «Είσαι Μιραμπώ», πέταξε μια μέρα ένας «εξ αριστερών» επικριτής στον Μελανσόν, θέλοντας να του αποδώσει την κατηγορία του υπέρμετρα συμβιβαστικού.
 
Είναι είτε δια Συμβόλων και Αναλογιών, είτε δια της λαϊκής Μνήμης, όχι της γραπτής, αλλά αυτής που μεταβιβάζουν δέκα γενιές Γάλλων, η κάθε μία στους απογόνους της, που η μητέρα της Ευρώπης και της νεώτερης Δημοκρατίας αναμετράται τώρα με το παρελθόν της, ψάχνοντας το μέλλον της.

"Τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο στη Γαλλία"

Συνεδρίαση Υποεπιτροπών στην παν-γαλλική “Συνέλευση των Συνελεύσεων”. Διακρίνεται στο βάθος ο Δημ. Κωνσταντακόπουλος. Κομμερσύ, Λοραίνη, Γαλλία, 27/1/2018
 

Η Γαλλία αντιμέτωπη με την Ιστορία της

 
«Η Γαλλία αντιμέτωπη με την Ιστορία της», έγραφε στο εξώφυλλό του, πριν λίγο καιρό, το κεντροδεξιό περιοδικό Le Point, υπενθυμίζοντας στον υπότιτλο έξι από τις μεγαλύτερες γαλλικές επαναστάσεις, από τον 17ο αιώνα έως την Κομμούνα του 1871. Ένας πίνακας του Λορντόν, που δείχνει στρατιώτες και διαδηλωτές να συγκρούονται στο Παρίσι κατά την Επανάσταση του 1830, διακοσμούσε το τεύχος, μην αφήνοντας πολλές αμφιβολίες για την πολιτική διάγνωση των εκδοτών και δημοσιογράφων του περιοδικού.
 
Η Γαλλία, όλες οι τάξεις της, πλην ίσως των αγγλόφωνων μάνατζερς των γαλλικών πολυεθνικών και ορισμένων ακραίων νεοφιλελεύθερων και νεοσυντηρητικών, που ντρέπονται για την ιστορία της χώρας τους, παραμένει πάντα ενδόμυχα περήφανη για την Επανάστασή της, ακόμα κι αν τρέμει την ανάμνησή της.
 
Ο Μακρόν, για να πάρει την εξουσία, σχεδόν διέλυσε την παραδοσιακή Δεξιά και τους Σοσιαλιστές, τα βασικά κόμματα εξουσίας. Τώρα, η σύνταξη του Point μοιάζει, παρά τα συντηρητικά της ρεφλέξ, να χρησιμοποιεί χαιρέκακα τα Κίτρινα Γιλέκα, που ασφαλώς δεν υποστηρίζει, για να πάρει λίγο και την εκδίκησή της, αν όχι να αμφισβητήσει τη χρησιμότητα του Μακρόν για την άρχουσα οικονομική τάξη της Γαλλίας: «Τι μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση που προκαλεί εμετό σε ένα όχι ευκαταφρόνητο τμήμα του πληθυσμού;», διερωτάται, ούτε λίγο, ούτε πολύ, το κύριο άρθρο του περιοδικού. 
 
Αυτό που είναι διαπίστωση για το περιοδικό, είναι πηγή έμπνευσης για το πλήθος που περνάει μπροστά μου, χαρούμενο από τη μέθεξη στο ομόφρονο «Εμείς» των πολλών, αλλά και τη ξαφνική συνείδηση της δύναμής του. Ξεχύνεται τώρα από το στενό δρόμο που το στρίμωχνε στην άπλα της Πλατείας της Δημοκρατίας (Place de la Republique), τραγουδώντας τη Μασσαλιώτιδα. Είναι το δημοφιλέστερο από τα τραγούδια των Κίτρινων Γιλέκων. 
 
Δεύτερο πιο δημοφιλές είναι το τραγούδι των παρτιζάνων της Κατοχής, που του ΄χουν αλλάξει όμως τους στοίχους. Τώρα καλεί τους «ξεδοντιασμένους», τους «αγράμματους», τους «τεμπέληδες», ισάριθμα «κοσμητικά επίθετα» που εξαπέλυσαν οι μακρονιστές εναντίον όσων αντιδρούν στις «μεταρρυθμίσεις» τους, να ξεσηκωθούν, να μη λυπηθούν δάκρυα και αίμα, εναντίον της δικτατορίας του Χρήματος, όπως έκαναν οι πρόγονοί τους κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής. Κάπου-κάπου ακούγεται τώρα επίσης, αλλά μάλλον περιθωριακά, και η Διεθνής, που δεν είναι άλλωστε παρά διασκευή της Μασσαλιώτιδας. 
 
Τραγούδι της Επανάστασης του 1789, η Μασσαλιώτιδα, είναι ταυτόχρονα και ο επίσημος Εθνικός Ύμνος της Γαλλίας. Καλεί τα «παιδιά της πατρίδας», τους «πολίτες» να «πάρουν τα όπλα» και να σηκώσουν τα «ματωμένα λάβαρα» κατά της «τυραννίας», καθώς έρχεται η «ώρα της δόξας».

 

Η ώρα των Δακρυγόνων
 
Προς το παρόν βέβαια, είναι μάλλον η «ώρα των δακρυγόνων» που έρχεται. Πέφτουν βροχή λίγο πιο πέρα από την Place de la Republique, καθώς το πλήθος συνεχίζει την πορεία του. «Πανάθεμά σας», μονολογώ, γιατί μόλις εντόπισα τον Ερίκ Ντρουέ, τον φορτηγατζή που ΄γινε “αστέρι” των Γιλέκων και κανόνιζα μια συνέντευξη μαζί του, αλλά με πρόλαβε η σύγκρουση στέλοντάς μας διασκορπισμένους, άλλους σε αναζήτηση καταφυγίου κι άλλους να ορμάνε μπροστά. 
 
Ο Ντρουέ έχει μερικές εκατοντάδες χιλιάδες οπαδούς στη σελίδα του στο Facebook και είναι τώρα εξίσου δύσκολο να τον βρεις όσο και τον πρωθυπουργό.
 
Δεν παίζεις όμως αυτή την εποχή με τα δακρυγόνα στη Γαλλία. Είναι κάμποσοι που ξεκίνησαν το πρωί με δύο μάτια και δύο χέρια για να καταλήξουν το βράδυ μονόφθαλμοι ή μονόχειρες στα νοσοκομεία. 
 
Δίκοπο μαχαίρι, βέβαια, αυτή η ένταση της καταστολής, που προκάλεσε ήδη σοβαρές διαμαρτυρίες της Διεθνούς Αμνηστίας, εκπροσώπων του νομικού κόσμου της χώρας και κυβερνητικών βουλευτών. Αποθαρρύνει μεν πολλούς να κατέβουν στις διαδηλώσεις, εξαγριώνει όμως τους υπόλοιπους. Κι έχει οδηγήσει σε περίπου παράκρουση τους αστυνομικούς, που τους στέλνουν επί τρεις μήνες να ξημεροβραδιάζονται στους δρόμους, να μετράνε κι αυτοί τραυματίες, χωρίς να πληρώνονται τις οφειλόμενες υπερωρίες, για να καταστείλουν διαδηλωτές μεταξύ των οποίων μπορεί να βρίσκονται και οι γυναίκες τους!

"Τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο στη Γαλλία"

Συνεδρίαση Υποεπιτροπών στην παν-γαλλική “Συνέλευση των Συνελεύσεων”. Διακρίνεται ο Δημ. Κωνσταντακόπουλος. Κομμερσύ, Λοραίνη, Γαλλία, 27/1/2018
 

Η λαιμητόμος

 
Τέλος πάντων. Στη γωνία ακριβώς, ένας διαδηλωτής, ντυμένος με μια στολή του 18ου αιώνα, χτυπάει ρυθμικά το ταμπούρλο του. Μπαμπ, μπαμπ, μπαμπ… Κανείς δεν φαίνεται να του δίνει σημασία. Αλλά δεν χρειάζεται και να του δώσει. Υπόκρουση στη διαδήλωση, το μήνυμα που μεταφέρει ο ήχος είναι τόσο συντριπτικά σαφές που μπαίνει στο κεφάλι χωρίς ίσως να περάσει καν από το μυαλό, από τη συνείδηση. 
 
Είναι ο ίδιος ακριβώς ήχος που ακουγόταν και πάλι, εδώ στο Παρίσι, στα τέλη του 18ου αιώνα, συνοδεύοντας τον Λουδοβίκο 16ο και τη Μαρία Αντουανέττα στην πορεία τους προς τη λαιμητόμο. Ο αποκεφαλισμός τους απετέλεσε την ιδρυτική πράξη της Γαλλικής Δημοκρατίας, κατ΄ επέκταση και της νεώτερης ευρωπαϊκής.
 
(Είναι βέβαια ο ίδιος ήχος που συνόδευσε, μερικά χρόνια αργότερα, στην ίδια πορεία σιδηροδέσμιο τον αρχηγό των Ιακωβίνων, τον «Αδιάφθορο» Μαξιμιλιανό Ροβεσπιέρο, στο φρικτό τέλος του, χωρίς ο λαός του Παρισιού, που τον αποθέωνε λίγο καιρό πριν, να κουνήσει το μικρό του δάχτυλο για να τον σώσει. Τον έβγαλε από τη μέση η κούραση και η εξάντληση του λαού, με όργανό τους τον ίδιο τον γυναικάδελφό του, Ιωσήφ Φουσέ, που μερικοί παρομοίασαν με τον Στάλιν της Γαλλικής Επανάστασης. Εκτός από το να οργανώσει τη θανάτωση του Ροβεσπιέρου, σφράγισε και τη Λέσχη των Ιακωβίνων). 
 
«Για ποιόν χτυπάει η καμπάνα», επαναλαμβάνω μέσα μου το ερώτημα του Χεμινγουαίη, ενώ ο φίλος από δίπλα, ψυχίατρος σε ένα μεγάλο νοσοκομείο της πρωτεύουσας, μου δίνει τη δική του εξήγηση για την όλο και πιο συχνή επανάληψη ανά τη χώρα των σκηνών αποκεφαλισμού του “Βασιλιά-Μακρόν”, που προκάλεσαν τη σχεδόν υστερική οργή του κυβερνητικού τύπου. 
 
«Οι Γάλλοι χρειάζονται την ιστορία τους για να πάρουν κουράγιο. Αφού το ‘ καναν μία φορά, μπορούν να το ξανακάνουν». Μιλάμε βέβαια για “συμβολική”, όχι για πραγματική εκτέλεση.

 

Μα είναι επανάσταση;
 
Μπορεί αυτό το “καρναβάλι” της εξέγερσης να εξελιχθεί σε πραγματική επανάσταση; αναρωτιέμαι μέσα μου. «Τι είναι αυτό που γίνεται στη χώρα σας; Νομίζετε ότι είναι επανάσταση;», ρωτάω τον Φρανσουά Ασελινό, καλό γνώστη και της γαλλικής ιστορίας και των συνθηκών της ΕΕ, βαθειά γκωλικό στην ιδεολογία του και αρχηγό ενός μικρού κόμματος που θέλει την έξοδο της Γαλλίας από την ΕΕ και το ΝΑΤΟ.
 
Τον βλέπω να προβληματίζεται πολύ έντονα και να διστάζει πολύ να μου απαντήσει. Το ίδιο μου συνέβη με όλους σε όσους έκανα αυτή την ερώτηση. Στο τέλος μου λέει «Δεν ξέρω, κάτι λείπει. Υπάρχει μια μερίδα του λαού που δεν είναι έτοιμη να διακινδυνεύσει τα πάντα».
 
Τον ακούω και θυμάμαι τη διάγνωση του Βίλχελμ Ράιχ που ξαναδιάβαζα πρόσφατα. Ο φημισμένος Φροϋδο-Μαρξιστής του μεσοπολέμου, και από τους διεισδυτικότερους μελετητές του Ναζισμού, διαγραμμένος και από το ΚΚ και από τη Διεθνή Ψυχαναλυτική Εταιρεία για την ανυπότακτη, κριτική σκέψη του, έγραψε ότι οι Γερμανοί την πάτησαν στη δεκαετία του 1930 γιατί ήθελαν, αλλά φοβόντουσαν την επανάσταση. Αντί να την κάνουν οι ίδιοι την ανέθεσαν τελικά στον Χίτλερ να την κάνει στη θέση τους, με τα γνωστά αποτελέσματα.

"Τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο στη Γαλλία"

Συνεδρίαση Υποεπιτροπών στην παν-γαλλική “Συνέλευση των Συνελεύσεων”. Διακρίνεται στο βάθος ο Δημ. Κωνσταντακόπουλος. Κομμερσύ, Λοραίνη, Γαλλία, 27/1/2018
 

Μερικά όρια των Γιλέκων

 
Αλλά υπάρχουν και άλλοι λόγοι που εξηγούν το γεγονός ότι, αν η συντριπτική πλειοψηφία των Γάλλων συμμερίζεται τα αιτήματα των Γιλέκων, μόνο μια μειοψηφία διαδηλώνει μαζί τους. 

Ένας είναι ότι αν η μισή Γαλλία υποφέρει η άλλη μισή περνάει μια χαρά, τουλάχιστον ακόμα, αν και τα παιδιά της δεν είναι σίγουρο ότι θα περάσουν εξίσου καλά. 
 
Και ίσως νοιώθει ότι αν τα Γιλέκα έχουν δίκιο, δεν έχουν ανακαλύψει ακόμα και τον τρόπο να το βρούνε. Τι μπορεί να κάνει μια χώρα σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης και παγκόσμιας δικτατορίας του χρηματιστικού κεφαλαίου; Πώς θα το κάνει;
 
Σαράντα χρόνια παρακμής και “μεταμόρφωσης” της Αριστεράς, υπό οποιαδήποτε μορφή, αλλά εξοβελισμού κάθε κεϋνσιανής και μαρξιστικής επιρροής στις οικονομικές και κοινωνικές επιστήμες, η καθολική επικράτηση των νεοφιλελεύθερων δογμάτων, δεν έχει επιτρέψει τη διαμόρφωση πειστικών εναλλακτικών.
 
Τον Μάη του 1968, η ιδέα της γενικευμένης κοινωνικής αυτοδιαχείρισης ήταν στην πρωτοπορία των αναζητήσεων. Τώρα, σχεδόν δεν ακούγεται. Είναι οι δεκαετίες που ακολούθησαν από τότε, αλλά δεν είναι μόνο αυτό.
 
Οι Γάλλοι δεν ξεσηκώθηκαν τώρα αναζητώντας την “Ουτοπία”, μια καλύτερη κοινωνία, όπως έκαναν πριν από 50 χρόνια. Ξεσηκώθηκαν γιατί νοιώθουν ότι είναι στριμωγμένοι με την πλάτη στον τοίχο, ότι δυνάμεις έξω από τον έλεγχό τους έχουν αρπάξει την εξουσία και τελειώνουν τη Γαλλία, τη δημοκρατία της, το λαό και την κοινωνία της. 

"Τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο στη Γαλλία"

Τοιχογραφία – Διασκευή του φημισμένου πίνακα του Ευγάνιου Ντελακρουά “Η Ελευθερία Οδηγεί τον Λαό” σe εργατική συνοικία του Παρισιού, Rue d’ Aubervilliers | Πηγή
 

Χρειαζόμαστε χρόνο!

 
«Χρειαζόμαστε χρόνο», μου λέει ο Εντουάρ Σουάρ, εκπαιδευτικός από τη Μασσαλία, αλλά και ένας από τους “γκουρού” των Γιλέκων. Εδώ και χρόνια αγωνίζεται υπέρ της θέσπισης του δικαιώματος των πολιτών στο δημοψήφισμα- και να που τώρα βλέπει τον λαό να αγκαλιάζει τις ιδέες του, κάνοντας το δημοψήφισμα των πολιτών (ή λαϊκής πρωτοβουλίας) το ένα από τα δύο πιο βασικά αιτήματα των Κίτρινων Γιλέκων. 
 
Ο Σουάρ χρειάζεται τον χρόνο για να συνεχιστεί αυτό που περιγράφει ως είδος εκθετικής «αλυσιδωτής αντίδρασης» στα μυαλά του απλού λαού, με τις συζητήσεις στις «συνελεύσεις των πολιτών» και στα «σπίτια του λαού», που ξεφυτρώνουν σε όλη τη χώρα, αλλά και με το Φέισμπουκ, και τη σταδιακή, δι΄ αυτών, αποκρυστάλλωση των απαντήσεων στα προβλήματα.
 
Είναι αυτό που τα ίδια τα Κίτρινα Γιλέκα, κάπως σαστισμένα και τα ίδια από το επίτευγμά τους, περιγράφουν ως την ξαφνική εμφάνιση μιας «συλλογικής εξυπνάδας». Θα ήθελαν να περηφανευτούν γι΄ αυτήν, παραμένουν όμως κάπως αβέβαιοι και ανασφαλείς, λες και φοβούνται μπας και ματιάσουν το νεογέννητο κίνημά τους.
 
Είναι αυτή η «συλλογική εξυπνάδα» που φίλτραρε μόνη της τις πολλές ανοησίες που κυκλοφόρησαν στο Facebook, που ανέδειξε ότι ενώνει και όχι ότι χωρίζει, που απομόνωσε τις προβοκάτσιες, που αντιμετώπισε τις πολιτικές αντεπιθέσεις των Μακρονιστών. Η κοινωνία, ο λαός, απέδειξαν στη Γαλλία ότι έχουν αρκετό μυαλό και συσσωρευμένη, ώριμη συνείδηση των προβλημάτων που τίθενται μπροστά του, αλλά και ποιων μπορούν και ποιων δεν μπορούν προς το παρόν να λύσουν, ώστε να μετατρέψουν το Facebook, τόσο συχνά όργανο χειραγώγησης λαών, σε βοήθημα της χειραφέτησής τους, εργαλείο μιας πρωτοφανούς ιστορικά, εθνικής “αμεσοδημοκρατικής” εμπειρίας.
 
Τα Social Media δεν επαρκούν όμως. Χρειάζεται και η φυσική επαφή των ανθρώπων, η ανάπτυξη πλήρων συναισθηματικών σχέσεων μεταξύ τους. Αυτό γίνεται εδώ και τρεις μήνες σε όλη τη Γαλλία, κι αυτό είναι η τεράστια δύναμη πίσω από τα Κίτρινα Γιλέκα, το ατομικό τους όπλο. Οι μαζεμένοι άνθρωποι περνάνε καλά, ξαναβρίσκουν μια οικογένεια, γίνονται σύντροφοι, κουβεντιάζουν τα προβλήματά τους, μαζί κλαίνε και μαζί γελάνε, μαζί διασκεδάζουν και μαζί συγκρούονται με την αστυνομία, περιθάλπουν τους τραυματίες τους ή πενθούν τους νεκρούς τους.
 
Ξαναφτιάχνουν έτσι το διαλυμένο κοινωνικό ιστό της χώρας τους, ξαναγίνονται άνθρωποι, αρχίζουν να επουλώνουν τα βαθειά τραύματα που έχουν προκαλέσει στο σώμα και στην ψυχή της κοινωνίας τους δεκαετίες κοινωνικά ανάλγητων οικονομικών πολιτικών, η εκπεμπόμενη βαρβαρότητα των τηλεοράσεων, η διαβρωτική επιρροή της απάτης και της προδοσίας των πολιτικών τους.
 
Χρειάστηκαν δύο μήνες για να κάνουν την πρώτη τους «εθνική διάσκεψη», τη «Συνέλευση των Συνελεύσεων», στο Κομερσί, στις 26 και 27 Ιανουαρίου, και ετοιμάζουν τώρα την επόμενη. Όσο κι αν αποφεύγουν ηγεσίες και εκπροσώπους, όπως ο διάβολος το λιβάνι, νοιώθουν πια έντονα την ανάγκη συντονισμού και συγκρότησης. 

"Τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο στη Γαλλία"

Συνεδρίαση Υποεπιτροπών στην παν-γαλλική “Συνέλευση των Συνελεύσεων”. Διακρίνεται στο βάθος ο Δημ. Κωνσταντακόπουλος. Κομμερσύ, Λοραίνη, Γαλλία, 27/1/2018

Δεν μας ενδιαφέρουν οι εκλογές
 
«Οι εκλογές», λέει ο Σουάρ, «με αφήνουν παντελώς αδιάφορο, δεν μας αφορούν». Προς το παρόν τουλάχιστον, η θέση αυτή κυριαρχεί στη συντριπτική πλειοψηφία των Γιλέκων. Δεν θέλουν να έχουν καμιά σχέση με εκλογές.
 
Για τον Σουάρ αυτή είναι περίπου μια θέση αρχής, αλλά για το κίνημα είναι προς το παρόν και όρος επιβίωσης, γιατί βρίσκει κανείς εκεί μέσα οπαδούς της ριζοσπαστικής Αριστεράς, της ριζοσπαστικής Δεξιάς, απολίτικους κ.λπ. Η προοπτική εκλογικής καθόδου θα τους διασπούσε αμέσως, αλλά και θα τους αντιπαρέθετε στα κόμματα της αντιπολίτευσης. Από την άλλη, βέβαια, θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς θα αντιμετωπίσουν την πίεση που θα δεχθούν όταν οι εκλογές πλησιάσουν. Δεν είμαστε όμως εκεί ακόμα, ούτε μπορούμε να ξέρουμε ποιες θα είναι οι συνθήκες σε τρεις μήνες.
 
«Πρόκειται χωρίς αμφιβολία για τη σημαντικότερη επαναστατική κινητοποίηση στη Γαλλία εδώ και πενήντα χρόνια, από τον Μάη του 1968», μου λέει ο Ξαβιέ Ρενού από τα Κίτρινο Γιλέκα, όταν θέτω και σε αυτόν το ερώτημα για το κατά πόσον πρόκειται για επανάσταση. Όσο για την οικονομολόγο Βαλερί Μπιγκό, που ειδικεύεται στην ανάλυση του κεντρικού ρόλου του χρηματιστικού κεφαλαίου στο σύστημα εξουσίας, δεν βιάζεται να απορρίψει τη σύγκριση με τις ρωσικές επαναστάσεις του 1905 και του Φεβρουαρίου 1917. Η σύγκριση εδράζεται κυρίως στην αυθόρμητη εμφάνιση και εκεί μορφών αυτοοργάνωσης και άμεσης δημοκρατίας του λαού. 
 
Διστάζει να την υιοθετήσει, αλλά δεν θέλει να την απορρίψει κατηγορηματικά ο ιστορικός Ζαν-Ζακ Μαρί, έξοχος γνώστης της ρωσικής ιστορίας και συγγραφέας δύο βιογραφιών, του Λένιν και του Στάλιν (η τελευταία κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Οδυσσέας).
 

Συσσώρευση άμεσης και ιστορικής πείρας

 
Δεν χωράει αμφιβολία ότι, χωρίς να το λένε, πολλοί από τους ακτιβιστές των Κίτρινων Γιλέκων εμπνέονται από τις “αμεσοδημοκρατικές” παραδόσεις και της γαλλικής και των ρωσικών επαναστάσεων, στον τρόπο που επιχειρούν να “οικοδομήσουν” το κίνημά τους.
 
Αυτός άλλωστε ο τρόπος οργάνωσης φαίνεται, μέχρι τώρα, να ανταποκρίνεται τόσο στα ζητήματα που θέτουν, όσο και στην ιστορική συγκυρία που δρουν. Είναι σχεδόν υποχρεωτικός και πολύ επιτυχής έως τώρα. 
 
Χιλιάδες και χιλιάδες ανθρώπων στη Γαλλία πέρασαν επί δεκαετίες από τις γραμμές των σοσιαλιστών, των τροτσκιστών, των οικολόγων, των οπαδών της “εναλλακτικής παγκοσμιοποίησης”, των “ορθόδοξων” κομμουνιστών και πολλών άλλων κινήσεων, δραστηριοποιήθηκαν για διάφορους κοινωνικούς σκοπούς, με κορυφαίο το Όχι του 2005 στο δημοψήφισμα για την Ευρωπαϊκή Συνταγματική Συνθήκη, έφτιαξαν την Επιτροπή Ανταμά, από το όνομα ενός νεαρού των προαστίων που σκοτώθηκε από την αστυνομία κ,λπ., κ.λπ.
 
Η συντριπτική πλειοψηφία τους εγκατέλειψε αυτές τις οργανώσεις, όχι τόσο γιατί διαφωνούσε με τις ιδέες τους, όσο γιατί η πρακτική των οργανώσεων δεν ήταν σύμφωνη με τις εξαγγελίες τους. Πλούσιοι από τις εμπειρίες τους και τα διαβάσματά τους, ξανακάνουν τώρα την εμφάνισή τους στα ronds points των αυτοκινητοδρόμων, στις λαϊκές συνελεύσεις και στα «σπίτια του Λαού». 
 
Είναι η αόρατη και αθόρυβη «μαγιά», χωρίς την οποία ένα κίνημα με τα χαρακτηριστικά των Κίτρινων Γιλέκων, θα ήταν μάλλον αδιανόητο.
 

"Τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο στη Γαλλία"

Συνεδρίαση Υποεπιτροπών στην παν-γαλλική “Συνέλευση των Συνελεύσεων”. Διακρίνεται ο Δημ. Κωνσταντακόπουλος. Κομμερσύ, Λοραίνη, Γαλλία, 27/1/2018

Οργανώσεις και «Διανοούμενοι»
 
Αντίθετα, οι επίσημες οργανώσεις της Αριστεράς, ακόμα και της “επαναστατικής”, “αστικοποιημένης” προ πολλού άλλωστε, αλλά και οι περισσότεροι κάπως γνωστοί “διανοούμενοι” δείχνουν ανήσυχοι, ενίοτε και φοβισμένοι, με κάτι που δεν είχαν υπολογίσει, δεν είχαν ούτε προβλέψει ούτε θελήσει, που δεν ακολουθεί τα σχήματα που είχαν στο μυαλό τους, τους υπερβαίνει, αν δεν τους “απειλεί”.
 
Είχαν κάνει μερικοί σχεδόν “επάγγελμα” την “επανάσταση”, τώρα που τη βλέπουν μπροστά τους μοιάζουν να λένε “Απελθέτω απ΄ εμού το ποτήριον τούτο”.
 

Ο Λαός

 
Όλα βέβαια τα παραπάνω είναι προβληματισμοί και αμφιταλαντεύσεις διανοουμένων και πολιτικών αναλυτών. Οι απλοί άνθρωποι που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του κινήματος, ο λαός δηλαδή ο ίδιος, δεν δίνουν μεγάλη σημασία σε όλα αυτά. Αυτοί θέλουν να πετύχουν. Η Ιστορία άλλωστε μας διδάσκει ότι το κύριο χαρακτηριστικό κάθε επαναστατικής “ανόδου” είναι η ξεσηκωμένη μάζα των πληβείων σπρώχνει όλο και πιο πέρα την ηγεσία της. 
 
«Δεν θα γίνει όπως το 1968, δεν θα αφήσουμε να μας πουλήσουν και να μας προδώσουν, θα φτάσουμε μέχρι το τέλος», μου λέει η εκπρόσωπος της «Συνέλευσης των Πολιτών» από το Σεν Ναζέρ, εργατούπολη και κέντρο της γαλλικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας. 
 
«Ή όλα ή τίποτα», συμπυκνώνει τη θέση του ο Μαρκ, νεαρός επικεφαλής ενός τοπικού συνδικάτου σιδηροδρομικών, που μου μοιάζει κοντά στους τροτσκιστές.
 
Μία από τις πιο φιλικές προς τα Γιλέκα από τις πολλές τάσεις των τελευταίων κάνει μια συγκέντρωση στο Παρίσι, μαζί με την «Επιτροπή των Πληγωμένων» και τη «Συνέλευση των Γυναικών» (Κίτρινων Γιλέκων). Ακούει στο όνομα «Διαρκής Επανάσταση», κι αν εξακολουθεί να διακρίνεται από ένα είδος εμμονικής προσήλωσης στο ρόλο της εργατικής τάξης, όπως τον περιγράφουν τα βιβλία, πλησίασε όμως τους ξεσηκωμένους, παραμερίζοντας την άπωση ενός τμήματος της “επαναστατικής Αριστεράς” απέναντι σε οποιοδήποτε εθνικό σύμβολο. 
 
Τα αποδέχεται αυτά τα σύμβολα, έστω κι αν δεν μοιάζει να συνειδητοποιεί πλήρως ότι η Τάξη ξέρει καλύτερα από τους επίδοξους εκπροσώπους της ότι δεν της είναι απαραίτητα τα ταξικά σύμβολα, το αντίθετο, όταν ήδη εκφράζει τη θέληση του έθνους. Η συντριπτική πλειοψηφία των Γάλλων υποστηρίζει τα βασικά αιτήματα των Γιλέκων, για ποιο λόγο λοιπόν τα λαϊκά στρώματα της Γαλλίας, που κατέβηκαν στο δρόμο, να σηκώσουν τα «ταξικά» τους λάβαρα, τα λάβαρα του μέρους, όταν μπορούν να γίνουν οι εκφραστές του όλου;
 
Υπάρχει και ένας βαθύτερος λόγος. Εδώ δεν διεξάγεται μια σύγκρουση μεταξύ διαφόρων κοινωνικών δυνάμεων για την κατεύθυνση ενός έθνους-κράτους. Εδώ, στο συγκεκριμένο χώρο και χρόνο δηλαδή, το διακύβευμα αφορά την ύπαρξη την ίδια του έθνους και του κράτους, αν θα υπάρχουν και στο μέλλον όπως στο παρελθόν, ή θα απορροφηθούν από τις οικονομικές δυνάμεις του «ύστερου παγκόσμιου καπιταλισμού». 
 
Έτσι το νοιώθουν, γι΄ αυτό ανεμίζουν οι διαδηλωτές την τρίχρωμη σημαία της Δημοκρατίας και τραγουδάνε τον εθνικό της ύμνο.
 
Κάτι ήξερε προφανώς κι ο Ναπολέων όταν, αναγορευόμενος Αυτοκράτωρ, απηγόρευσε τη Μασσαλιώτιδα, το ίδιο που έκανε και ο στρατάρχης Πεταίν πολύ αργότερα, ως επικεφαλής του εθελόδουλου στο Τρίτο Ράιχ καθεστώτος του Βισύ. Και η -κατά τα άλλα άψογη και εντυπωσιακή- τελετή ανάληψης των καθηκόντων τού Προέδρου Μακρόν πέρυσι, ένα ψεγάδι μόνο είχε. Στο τέλος, εμφανώς αμήχανος, ο Πρόεδρος δεν τραγούδησε τη Μσσαλιώτιδα, όπως έκαναν όλοι οι άλλοι γύρω του. 
 
Τα σύμβολα έχουν σημασία όχι καθ΄ εαυτά, αλλά ως οργανωτές της σκέψης και των συναισθημάτων εκατομμυρίων ανθρώπων.

"Τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο στη Γαλλία"

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ
Captcha verification failed!
Η βαθμολογία χρήστη captcha απέτυχε. Παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μας!
echo ‘’ ;