20.9 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑΆμπαρο Σάντσεθ Ροσέγ: "Οι γυναίκες επηρεάζονται από την επικρατούσα πατριαρχία και εδώ...

Άμπαρο Σάντσεθ Ροσέγ: “Οι γυναίκες επηρεάζονται από την επικρατούσα πατριαρχία και εδώ ακριβώς βρίσκεται η πραγματική πάλη”

Η Άμπαρο Σάντσεθ Ροσέγ, γεννήθηκε στη Βαλένθια της Ισπανίας. Είναι μουσουλμάνα, επίτιμη πρόεδρος του Πολιτιστικού Ισλαμικού Κέντρου της Βαλένθια (CCIV) και επίτιμη πρόεδρος της πλατφόρμας πολιτών ενάντια στην ισλαμοφοβία ενώ παράλληλα, διευθύνει το εστιατόριο Μπαλανσίγια.
Συναντήσαμε την Άμπαρο για ένα εξαίσιο ανδαλουσιανό γεύμα στο εστιατόριό της, το Μπαλανσίγια. Με το επιδόρπιο, ξεκινήσαμε και τη συνέντευξη.
Ανάμεσα σε πλήθος βραβείων που κατά καιρούς έχει λάβει, στις 25 Απριλίου της περασμένης χρονιάς, έλαβε το βραβείο Guillem Agullo 2018 του κοινοβουλίου της Βαλένθια, για τα εξαιρετικά της επιτεύγματα στην υπεράσπιση ατόμων και ομάδων, θύματα διακρίσεων λόγω θρησκευτικών πεποιθήσεων καθώς και για εγκλήματα μίσους. Εργάζεται εδώ και δεκαετίες για τη διάδοση της υλικής και πνευματικής ισλαμικής κληρονομιάς της Βαλένθια. Επίσης, εργάζεται για τη συνεισφορά στο διάλογο και πάνω στο ρόλο των γυναικών στη σύγχρονη κοινωνία.
Άμπαρο, πώς βιώνεις τη συνεχή διάκριση προς τους μουσουλμάνους;
Το να γενικεύουμε είναι περίπλοκο, καθένας βιώνει τη διάκριση με διαφορετικό τρόπο. Κάποιοι τη μετουσιώνουν σε τραγωδία, άλλοι πάλι μαθαίνουν να ζουν με αυτή, μερικοί το διασκεδάζουν, αλλά όπως πάντα, η γυναίκα είναι αυτή που επηρεάζεται πιο αρνητικά. Το χειρότερο για τη γυναίκα έναντι του άνδρα είναι η ισλαμοφοβία του φύλου. Όταν υπάρχει ισλαμοφοβία προς τους άνδρες, οι γυναίκες χρησιμοποιούνται ως όπλο.
Τι εννοείς με το όρο ισλαμοφοβία του φύλου;
Είναι λυπηρό στις μέρες μας, μία νέα κοπέλα να δέχεται κριτική για την εξωτερική της εμφάνιση και όχι για τις διανοητικές της ικανότητες, τις σχολικές της επιδόσεις, την επαγγελματική της κατάρτιση, όταν μάλιστα η πρόσβασή της στο πανεπιστήμιο ή την αγορά εργασίας απορρίπτεται επειδή έχει επιλέξει να φορέσει μαντήλα που καλύπτει τα μαλλιά της, το βρίσκω τρομερό εν ολίγοις. Υπάρχουν επίσης επιχειρήματα αρκετά ανησυχητικά τα οποία είναι ιδιαίτερα βλαβερά, όπως η υποτιθέμενη απελευθέρωση της μουσουλμάνας γυναίκας. Ότι βγάζοντας τη μαντίλα τους θα απελευθερωθούν, αλλά ποιος σας είπε ότι αυτή η γυναίκα πρέπει να απελευθερωθεί επειδή φοράει μαντίλα; Αφαιρώντας τη μαντίλα της έχει ήδη απελευθερωθεί; Είναι αστείο. Εάν μία γυναίκα που της έχουν επιβάλλει να φορά τη μαντήλα έχει την ανάγκη ν’ απελευθερωθεί, θα είμαι η πρώτη που θα τη βοηθήσει να τη βγάλει, αλλά εάν τη φορά κατά βούληση κι από προσωπικό γούστο, αυτό θα πρέπει να γίνει σεβαστό. Οι γυναίκες έχουμε το δικαίωμα στην ελευθερία της επιλογής, το δικαίωμα στην προσωπική μας εικόνα, το δικαίωμα να ασκούμε τα θρησκευτικά μας καθήκοντα με τον τρόπο που εμείς θεωρούμε ενδεδειγμένο. Η μαντήλα δεν είναι θέμα φύλου, είναι θέμα θρησκείας. Χρησιμοποιούν τη θρησκεία για να χτυπήσουν τη γυναίκα και αντιστρόφως. Το μοντέλο που υπερασπίζονται είναι ο εθνικός καθολικισμός κι εκεί τα πράγματα παραμένουν αμετάβλητα.
Πως βλέπεις το θέμα του φεμινισμού;
Η ποικιλότητα μάς κάνει πλουσιότερους, υπάρχουν πολλά φεμινιστικά κινήματα. Είμαστε εμείς κι οι ιδιαιτερότητές μας. Είναι ξεκάθαρο ότι υπερασπίζομαι τα δικαιώματα των γυναικών και την ισότητα των δύο φύλων. Σ’ όλους τους πολιτισμούς, οι γυναίκες επηρεάζονται από την επικρατούσα πατριαρχία και εδώ ακριβώς βρίσκεται η πραγματική πάλη κι όχι το να παλεύουμε μεταξύ μας. Οι γυναίκες πρέπει να διαλέξουν ελεύθερα αυτό που επιθυμούν οι ίδιες να είναι. Ο αυθεντικός φεμινισμός οφείλει να βοηθήσει τις γυναίκες να φθάσουν τους στόχους τους κι όχι εκείνους που τους έχουν υπαγορεύσει μέσω ενός ηγεμονικού φεμινισμού που δεν εκπροσωπεί όλες τις γυναίκες, πόσο μάλλον όλα τα φεμινιστικά κινήματα. Αυτός ο λανθασμένος φεμινισμός καθορίζει μεν τους στόχους αλλά δεν είναι πάντα οι δικοί μας στόχοι. Αυτή η τακτική περιορίζει εμάς τις γυναίκες. Εάν πραγματικά προβληματίζεστε για τις γυναίκες, θα πρέπει να τις καταλάβετε, να τις ακούσετε και να τις βοηθήσετε να είναι αυτό που οι ίδιες επιθυμούν ώστε να φθάσουν και τους στόχους τους ακόμα κι αν δεν ανταποκρίνονται στους δικούς σας.
Μετά την εμφάνισή του – το 622 – το Ισλάμ ξεκίνησε να υπερασπίζεται τη γυναίκα. Νωρίτερα, τις σκότωναν τη στιγμή της γέννησης. Οι γυναίκες ήταν κάτι λιγότερο από το τίποτα. Γι’ αυτό το λόγο, από τις αρχές, μία από τις πρώτες απαγορεύσεις ήταν να μην σκοτώνουν τα κορίτσια. Αυτό ήταν καταγεγραμμένο μέσα στο ιερό βιβλίο, στην προφητική παράδοση αλλά και στην τακτική των πρώτων χαλίφηδων. Στη συνέχεια υπήρξαν γυναίκες υπουργοί, δασκάλες, μαίες κλπ., για να εξυψωθεί σταδιακά ο ρόλος της γυναίκας στη θρησκεία. Στις μέρες μας, οι  μουσουλμάνοι στοχαστές, εργάζονται, διαδίδουν και υπεραμύνονται των αντιλήψεις αυτές που είναι πολύ σημαντικές, γνωρίζοντας όλα όσα συνέβησαν στο παρελθόν και πώς, ανέκαθεν, βλέπουμε το θέμα της γυναίκας στο Ισλάμ.
Πώς επηρεάζει τη μουσουλμανική κοινότητα η τρομοκρατία;
Μας επηρεάζει απίστευτα αρνητικά, μας διαλύει. Δυστυχώς ενθαρρύνουμε τους τρομοκράτες, ευτελίζουμε τα λόγια τους, τους βοηθούμε. Οι άνθρωποι αρχίζουν να μας βλέπουν σαν έναν ορατό κίνδυνο, μία απειλή κι αυτό είναι πολύ οδυνηρό. Όταν κάποιοι, δολοφόνοι αλήτες, έχουν την αναίδεια να ισχυρίζονται πώς ό,τι κάνουν το κάνουν στο όνομα της θρησκείας σου, αυτό σε σκοτώνει ήδη. Αλλά κι επιπλέον, όταν η υπόλοιπη κοινωνία σε βάζει στο στόχαστρο, σε κατηγορεί, σε στιγματίζει, αυτό πονάει πολύ. Οι τρομοκράτες σκοτώνουν μουσουλμάνους στις μη δυτικές χώρες, αλλά τα ΜΜΕ δεν σαν πληροφορούν γι’ αυτό παρά μόνο όταν σκοτώνουν τους Δυτικούς κι αυτό συνεισφέρει στο να μας δείχνουν με το δάχτυλο καθώς και στη διάκρισή μας.
Τι σημαίνει για σένα να είσαι μουσουλμάνα;
Είναι ένας τρόπος ζωής, προϋποθέτει και περιλαμβάνει την ειρήνη. Η ειρήνη είναι το θεμελιώδες στοιχείο. Ειρήνη με τον Θεό, τις εντολές Του, ειρήνη με τον ίδιο μου τον εαυτό και τους άλλους γύρω μου. Πνευματική και κοινωνική ειρήνη. Ο χαιρετισμός «Salam alaykum» είναι ειρήνη. Η λέξη «Ισλάμ» έχει τη ρίζα της στη λέξη Salam. Το Ισλάμ είναι ειρήνη, χωρίς αυτήν το Ισλάμ δεν είναι τίποτα. Μία ειρήνη υπό την ευρύτερη έννοια. Όχι μόνο με την έννοια ότι δεν θα υπάρχουν πόλεμοι ή βία, αλλά ειρήνη με τη δημιουργία. Όλο και περισσότεροι μουσουλμάνοι, συνδέουν το Ισλάμ με την οικολογία.

Αποτελούμε όλοι μέρος, κομμάτι της δημιουργίας και πρέπει να σεβαστούμε, να διαφυλάξουμε και να διασφαλίσουμε αυτή τη δημιουργία. Στα αραβικά αυτό ονομάζεται «amana», που θα πει: Να αφήνω κάτι σ’ έναν άνθρωπο όταν θα φύγω απ’ αυτόν το κόσμο κι αυτός ο άνθρωπος θα έχει την ευθύνη ν’ ασχοληθεί μ’ αυτό και να το παραδώσει (όσο είναι εφικτό) όπως το παρέλαβε στην επόμενη γενιά. Με άλλα λόγια, πρόκειται για ένα αποδοτικό δάνειο του οποίου πρέπει να επωμισθούμε την ευθύνη. Τα παιδιά είναι amana, η ζωή, η υγεία, η φύση, όλη η δημιουργία είναι amana. Ο Θεός τα δημιούργησε όλα αυτά για να μπορούμε όλοι εμείς να επωφελούμαστε. Μουσουλμάνος είναι αυτός που ωφελεί εκεί όπου βρίσκεται… Όπως η ωφέλιμη βροχή.

Μετάφραση από τα γαλλικά για την ελληνική Pressenza: Ανδρεάς Παπαγγελόπουλος

Άμπαρο Σάντσεθ Ροσέγ: "Οι γυναίκες επηρεάζονται από την επικρατούσα πατριαρχία και εδώ ακριβώς βρίσκεται η πραγματική πάλη"

Πηγή:pressenza

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ
Captcha verification failed!
Η βαθμολογία χρήστη captcha απέτυχε. Παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μας!
echo ‘’ ;