ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΕγκατάλειψη του εναλλακτικού παραγωγικού μοντέλου και της Κοινωνικής Οικονομίας | Της ΠΡΩ.Σ.Κ.ΑΛ.Ο.
Εγκατάλειψη του εναλλακτικού παραγωγικού μοντέλου και της Κοινωνικής Οικονομίας | Της ΠΡΩ.Σ.Κ.ΑΛ.Ο.
*Πρωτοβουλία Συνεργασίας για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία *
*ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΝΟΜΟ*
Εγκατάλειψη του εναλλακτικού παραγωγικού μοντέλου και της Κοινωνικής Οικονομίας
Σαφής εγκατάλειψη του στόχου για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου μέσα από την ανάπτυξη της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (Κ.ΑΛ.Ο.) προκύπτει από το αναπτυξιακό σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, που συζητιέται σήμερα στη Διαρκή Επιτροπή της Βουλής. Το αντίθετο, μάλιστα, παρουσιάζεται μια ακόμη εκδοχή του ίδιου αποτυχημένου μοντέλου ενισχύσεων που εφαρμόζεται για 10ετιες και καταδίκασε τη χώρα σε παραγωγική αποδιάρθρωση και οικονομική κατάρρευση.
Η ΠΡΩ.Σ.Κ.ΑΛ.Ο. μελέτησε το σχέδιο νόμου (σ/ν) του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού με τον τίτλο *”**Θεσμικό πλαίσιο για τη σύσταση καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας – Σύσταση Αναπτυξιακού Συμβουλίου και άλλες διατάξεις*
” και καταθέτει τα συμπεράσματά της. Αν κληθεί, μάλιστα, από τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, μπορεί να καταθέσει πιο αναλυτικές προτάσεις και τροπολογίες για τη στήριξη της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας.
Συνοπτικά:
-Η αναφορά στο άρθρο 1, ότι «Σκοπός, μεταξύ άλλων είναι και η “ανάπτυξη δικτύων, συνεργειών, συνεταιριστικών πρωτοβουλιών και εν γένει στήριξη της κοινωνικής οικονομίας”, όχι μόνο δεν τεκμηριώνεται στα επόμενα άρθρα, αλλά αντίθετα εξαφανίζεται μέσα σε διατάξεις που αφορούν αποκλειστικά στην ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας, ο οποίος είχε και μέχρι σήμερα την αποκλειστική φροντίδα του κράτους, με τα γνωστά αποτελέσματα.
-Προσχηματικά αναφέρονται οι Επιχειρήσεις Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (ΚΑΛΟ) στους δικαιούχους των ενισχύσεων (άρθρο 6) για να εξαιρεθούν σε συντριπτικά ποσοστά στο επόμενο κιόλας άρθρο 7, για τα «Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια». Αναρωτιέται κανείς, μίλησαν οι συντάκτες του σ/ν με εκπροσώπους της ΚΑΛΟ πριν το παρουσιάσουν ή αρκέστηκαν στον διάλογο που είχαν σίγουρα με τους εκπροσώπους του ιδιωτικού τομέα;
-Γνωρίζουν άραγε ότι τα μόνα εγχειρήματα που συνδέουν την πόλη με την ύπαιθρο, τους παραγωγούς με τους καταναλωτές, την τοπική παραγωγή με τα κανάλια διάθεσης στις πόλεις, πέρα από τις μεγάλες αλυσίδες super markets, αποκλείονται από τις ενισχύσεις; Ή θεωρούν ότι θα αλλάξουν το παραγωγικό μοντέλο της χώρας χρησιμοποιώντας τα ίδια μέσα, όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, με τράπεζες, αξιολογητές, ελεγκτές, επιτροπές κλπ.;
-Δυστυχώς διαφαίνεται άλλη μια διάψευση των ελπίδων για μια διαφορετική αναπτυξιακή πολιτική, πραγματικά εναλλακτική, που θα άνοιγε τον δρόμο για ένα άλλο παραγωγικό και οικονομικό μοντέλο, πέρα από το κράτος και την ιδιωτική κερδοσκοπική οικονομία.
-Τα κριτήρια συγκριτικής αξιολόγησης δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για αμφιβολίες: “Αποδοτικότητα κεφαλαίων, δείκτες απόδοσης της επένδυσης και του φορέα μετά την επένδυση”, κλπ.
Και ως επιβράβευση, όσοι βγάλανε τα λεφτά τους έξω, στην περίοδο της κρίσης, ενισχύονται από το ελληνικό δημόσιο με χρήματα των πολιτών για να φέρουν πίσω τα κεφάλαιά τους και να επενδύσουν!
Η ΚΑΛΟ που δεν στοχεύει στο κέρδος αλλά στην κάλυψη των αναγκών των πολιτών, συνθλίβεται μέσα στις διατάξεις του σ/ν, συνθλίβοντας και την ελπίδα ότι αυτή η κυβέρνηση θα προσπαθούσε τουλάχιστον για ένα “άλλο” μοντέλο παραγωγής, κατανάλωσης και ζωής, συνεργατικό και αλληλέγγυο, που θα σέβεται τον άνθρωπο και το περιβάλλον.